onsdag 2 november 2011

Melodifestivalen 1986.

Jag satt på Götas och drack öl i fredags med några kollegor. Som vanligt hamnade samtalet så småningom kring musik. Jag och en kollega fann att vi hade flera gemensamma nämnare och de hela sluta mycket intressant med att vi pratade om Melodifestivalen 1986. Vi satt och försökte komma på så många artister som möjligt som var med de året. Vi var båda överens om att de var ett av de starkaste startfälten någonsin. Vi namedroppade och kom på de flesta (utan någon iPhone). Jag måste erkänna att jag misstog mig på ett år när jag mitt i en klunk öl drog till med Bel Airs låt "1+1=2". De visade sig med lite efterforskning att den tävlade 1985.
1986 var ju ett mycket bra musik år i sig, men det var som sagt ett ruskigt starkt startfält i Melodifestivalen just de året. På den tiden fanns det ju inga delfinaler och röstningen sköttes helt och hållet av en jury! Musikvideon hade blivit stor i Sverige de här året, därför uppträdde inte artisterna live utan varje bidrag hade sin egen video! Bara de 5 bidragen som gick vidare fick framföra sitt bidrag live....

Här har de tävlande:

Dan Tillberg "ABCD"

Dan hade som vana att köra ett lite synthigt sound, vilket jag gillade.

Git Persson "Du förför mig"

Och visst är det Jan Guillou som är statist.

Style "Dover-Calais"

Så grymt bra!'


Lasse Holm & Monica Törnell "E´de´ det här du kallar kärlek"

Kan det ha varit Lasses Champion tröja som fick juryn att rösta fram den här låten.

Anna Book "ABC"


Troligen tog videobandet slut mitt i den här låten. Därför är den på två klipp.

Sound Of Music "Eldoarado"

En ung Nanne Grönvall levererar.

Baden-Baden "Jag har en dröm"

Man blir bara så varm och glad när man hör den här.

Fredrik "Fem i tolv"

Allas våran Shakin Fredrik. Senare sångare i bortglömda Kiss´n Tell.

Lena Philipsson "Kärleken är evig"

Två år senare blev hon vald till Sveriges sexigaste kvinna.

Karin Risberg "Stopp, stopp, stanna"

Låten är skriven av Kee Marcello och Peo Thyrén.

Snabbgenomgång.


I efterhand har man pratat om startfältet i Melodifestivalen 1986 som dödens grupp. Lite otippat vann Lasse Holm & Monica Törnell med "E´de´ det här du kallar kärlek". En av de svagare låtarna de året enligt mina öron.
Tvåa kom Lena Philippson med all rätt och trea kom "Dover-Calais" med Style, som radiokanalerna fullständigt spelade sönder de året. fyra kom Sound of music och femma kom Anna Book.

Själv tyckte man att det var otroligt lustigt att en låt hette "ABC" och en annan "ABCD"....

1 kommentar:

  1. Det här minns jag väl. Som du säger så var det många starka låtar. Men att "E' de Det Här Du Kallar Kärlek" kunde vinna var en skräll! Jag är dock övertygad om att Bert Karlsson har en stor del bakom den segern att göra. För tjöta kan han!

    Onödigt vetande: Karin Risberg och Kee Marchello var ett par på den tiden. Jag har kvar OKEJ-tidningen med deras hemma-hos reportage.

    SvaraRadera