söndag 10 oktober 2010

Hur fan stavar man till loge? (En sumering av klubbkvällen).

Jag kom till Henriksberg vid sjutiden i fredags. Jag gav Klubbägaren Anders en stor kram och hälsade på ljudteknikern Kalle. Jag hade med mig Syster Ingrids gitarrist Olof som en liten "roddare" och vi plockade upp grejerna på scenen. Jag soundcheckade medan det fortfarande satt folk och åt i restaurangen men det gick bra. En fördel med att vara soloartist och att spela synthmusik är att det oftast går fantastiskt fort att soundchecka. Efteråt parkerade vi bilen och gick sedan och åt. Fläsk, potatis och brunsås serverades denna afton. "Punkgrytorna" blir bättre och bättre..... Sist jag spelade på Henriksberg så var det potatismos och köttfärslimpa....... de är mycke för husmanskost!
Efteråt gick jag till min loge och la mig i en fantastiskt skön soffa med massa filtar i. Jag kom på att det var första gången på hela dagen som jag vilade mig en stund. Olof kom och höll mig sällskap och vi slöpratade en lång stund.

Världen skönaste loge.


När jag gick ut till klubben igen så hade det kommit en del folk. Helt plötsligt så backade tiden med ca 12 år, när jag träffade en hel drös med folk som jag inte träffat sedan jag spelade i Waterbug 1998. Johan Holmlund som var sångare i Easy, Arvid som var sångare i Godspeed och även en man som ofta var ljudkille på kompaniet på den tiden det begav sig. Vi fortsatte att prata som om ingenting hade hänt på 12 år. Johan som skulle uppträda före mig på scenen och läsa ur sin nya bok gjorde sig redo att gå på.
Jag lyssnade lite när Johan läste, det var vackert. Men jag kände åter igen hur trött jag var så jag gick tillbaks till min loge och somnade fantastiskt skönt i min soffa.

Sedan varvade jag kvällen med att lyssna på Anders fantastiska låtval på dansgolvet, prata med folk och vila mig i logen. Den sista gången som jag gick undan för en liten paus i logen var 23.30, en halvtimma före att jag skulle upp på scenen. Jag brukar gå undan för att samla mig och sjunga upp lite. Jag satt helt tyst i soffan en stund och bara fingrade på min Iphone. Plötsligt hör jag att det kommer in två tjejer i korridoren precis utanför mitt rum. Jag satt kvar helt lugnt. Efter en stund hör jag hur de börjar kyssa varandra och de dröjer inte länge förrän de stönar för fullt ute i korridoren och jag hör hur de rullar runt och välter saker. Jag som skulle sjunga upp! Det fanns ingen dörr att stänga mellan mig och tjejerna, de hade fortfarande inte förstått att jag satt där. Jag blev faktiskt lite generad och samtidigt tyckte jag att det är väldigt komiskt. Det var bara 10 minuter kvar tills att jag skulle gå upp på scenen. Jag inser att jag måste ta mig förbi de "älskande" paret. Jag får plötsligt en idé och SMSar Olof. Kom fort till logen skriver jag. Jag får svar nästan direkt: Jag kommer. De dröjer bara några sekunder innan jag hör Olof ta i handtaget till korridoren. Jag hör hur han promenerar längs med gången. Tjejerna fortsätter som om ingenting hade hänt. Lika högt och intensivt.... Olof kommer in i lougen med ett stort leende på läpparna. Nu hade Olof "kontrollerat" vägen för mig så nu var det lugnt att gå. De fortsatte även när jag gick förbi. Jag fick ta stora kliv över dem, där de låg mitt i korridoren och höll på. Jag tillägnade självklart konserten till de två personer som hade sex utanför min loge....

Jag tänker inte gå in på hur spelningen gick. Men jag kände mig nöjd efteråt. Jag kunde se tydligt hur folk i publiken blev berörda av mina texter samtidigt som många röjde på dansgolvet. Efteråt var det mycket kramar och ryggdunkningar. Jag fick en del intressanta kontakter under kvällen men mer om det en annan gång.

Tillslut:
Anders har vissa låtar som han alltid (eller ofta) kör en gång varje klubbkväll.
Bland annat den här Arab Strap låten.
Anders brukar köra lite Music Quiz med mig medan han spelar.
Så jag frågar dig samma sak som Anders frågade mig:
Vem gör orginalet?
Dagens soundtrack: Arab Strap "Why can't this be love"

3 kommentarer: