lördag 16 oktober 2010

Moogen.

Någon gång i slutet på 90-talet hittade jag en Moog the Rogue (en analog synth) i en musikaffär i Kungälv. Jag blev kär direkt. För 900 kr köpte jag den här gamla skatten. På baksidan var det inbränt Stenungskolan med en brännpenna. Jag kände igen synthen eftersom jag själv hade gått på skolan.


Under den här tiden spelade jag synth i Waterbug. Moogen användes flitigt i både replokalen och på scenen. När vi skulle spela in plattan "In between beast and freak" så hade jag självklart packat med synthen i en väska. Vi spelade in skivan i Rumble Road Studio i Skelefteå. På flygplatsen stod jag och tittade på medan de lastade på väskorna på flygplanet. Plötsligt såg jag hur min Synthcase föll från flera meters höjd rakt ner i marken. Hjälp! Jag blev livrädd men jag upptäcke inget fel på synthen under inspelningen i Rumble Road Studio. Du kan framför allt höra Moogen i låtarna "My friend i N.Y.C"  och "Bill"  där den har en bärande slinga. I sistnämnda låten kan du även höra den flippa ur i slutet.

Efter ett  tags turnerande med bandet började Moogen att krångla. Den svajade i tonerna och jag hade alltid problem med den. Jag fick lämna in den på lagning. I dag har den varit inne på lagning 3 gånger, och jag har betalt mer pengar för lagningarna än vad jag betalat för synthen.


När jag startade mitt soloprojekt Peter Sjöholm så var Moogen alltid med på scenen. Fast inför en spelning i Jörlanda så ballade den ur helt. De gick inte att spela en ton på den. Eddie Bengtsson (Page, Sista Mannen På Jorden) använder exakt samma Moog The Rogue när han uppträder. Jag har frågat om hans Moog har strulat men han har klarat sig.

I dag använder jag min Roland D-50 när jag uppträder live. Den börjar också krångla, den glappar i tangenterna. Det är ett helvete att hålla sina gamla synthar i bra skick. Min Moog lever i dag ett eget liv, ibland fungerar den så bra att jag faktiskt kan använda den. På min första demo "På skoj" finns det med en låt som heter "Moogen". Där jag bara använder den synthen. Till och med trummorna är gjorda på den. Så sent som i fjol använde jag Moogen i introt på "Rock'n'Roll Himlen" som för tillfället finns på min Myspace-sida.

För ett tag sedan fick jag reda på av en gammal klass kompis på Facebook att de stals en Moog The Rouge på Stenungskolan för många år sedan.......

Dagens Soundtrack: Jean-Jacques Perrey "Forever Moog"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar