måndag 11 oktober 2010

Kent på Roskilde 1996 (Peter minns en konsert).

Jag hade egentligen planerat att jag inte skulle se dem. Kent tillhörde ju inte direkt de tunga banden som uppträdde på Roskilde 1996. Det var de där svenska bandet som precis hade släppt sin andra platta och skulle spela på en av de minde scenerna på festivalen. Jag hade förvisso deras första platta. Jag kommer ihåg hur min klasskompis Malin pratade sig varm om bandet.

-Åh deras texter är sååååå bra! Istället för att sjunga att du och jag inte passar ihop så sjunger de Varför får jag inte på mig dina blåjeans.....



Jag tycke plattan var bra men det var väl ingenting som jag erkände fullt ut för mina kompisar (har fortfarande svårt att erkänna de). Nåväl..... jag var på Roskildefestivalen för första gången. 22 år gammal sprang jag runt framför orangea scenen medan Rage Against the Machine spelade. Det var tungt och hela publikhavet stod och hoppade medan Zack De la Rocha rappade på scenen. Jag var inte helt nykter och hade tappat bort alla mina kompisar. Gruset yrde från marken medan publiken hoppade och jag kände att jag behövde komma därifrån. Jag behövde en paus. Jag promenerade bort från trängseln. Jag vill bara påpeka att detta var under en period när varken jag eller mina kompisar hade mobiltelefon. Kom man bort från gänget så fick man helt enkelt klara sig själv. Så var det!
När jag gått bort en bit från den orangea scenen så hörde jag en låt som jag kände igen. Den kom från en mindre scen som låg strax bredvid. Jag visste vilken låt det var. Det var från den där plattan som jag tjuvlyssnat på.... Just de "Varför får jag inte på mig dina blåjeans". Jag sögs in i tältet där musiken kom ifrån och på scenen stod Kent. Det var bra. Riktigt bra. Plötsligt brydde jag mig inte om längre att jag tappat bort alla mina kompisar. Jag bara stod och lyssnade på Kents vackra poplåtar. De här var innan Kent hade synthat till sig. Deras musik byggde på enkel gitarrpop med fina texter. Jag kommer speciellt ihåg Jocke Bergs mellansnack innan de skulle spela "Kräm".
-Nu kommer en låt om oralsex!
När jag såg Kent på Scandinavium i Göteborg för ett par år sedan så hade Jocke Berg ändrat lite på snacket och sa:
-Många människor tror att den här låten handlar om sex men det gör den inte!
Vilket kanske inte var så konstigt med tanke på vad han sagt tio år tidigare....
De gjorde en fantastisk tolkning av Depeche Modes låt "Stripped" med inlednings orden:
-Vi älskar den här låten!
Det var en fantastisk spelning på Roskildefestivalen sommaren 1996. Tidigt på eftermiddagen fick jag uppleva denna konsert. Jag såg även Kent på Liseberg samma sommar men det var inte alls samma sak.

Jag funderar på varför jag har så svårt att erkänna att jag gillar Kent. Och jag har kommit på att de har med deras basist Martin Sköld att göra. Jo! För hade han inte sagt så mycket puckade saker i intervjuer och i andra sammanhang så tror jag inte att jag hade stört mig på bandet på samma sätt. Jag försökte leta upp någon av alla de grodor han sagt på Youtube men jag hittade ingen (man lägger väl inte upp vilken skit som helst på Youtube). Jag tror att SYSTER INGRIDS låt "Tänk jag drömde inatt att jag var basist i Kent" grundar sig i denna tanke. Till exempel textraden:

Dom hade kickat Martin Sköld för han var för dryg
Dom hade anlitat mig fast jag är så blyg


Man lägger väl inte upp vilken skit som helst på Youtube....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar