söndag 13 februari 2011

Heja ÖIS!


1985 var jag med min pappa på Nya Ullevi i Göteborg. Jag var tio år gammal. Tillsammans med ett fullsatt Ullevi stod jag och pappa och tittade på när Öis (Örgryte Idrottssällskap) tog SM guld. Laget de vann över i finalen var inga mindre än IFK Göteborg. Ja just de......... finalen! Du läste rätt. På den här tiden körde man med slutspel precis som i ishockey. Så vilket lag som blev svenska mästare visste man inte förrän domaren blåste av finalmatchen. Jag kommer aldrig att glömma den där dagen. ÖIS var bäst............ bäst i Sverige!
Fast för mig har ÖIS alltid varit bäst, även under de åre när de spelade i division 2. Jag var med pappa och tittat på matcher även då. Jag kommer heller aldrig att glömma de åren i början av 2000 talet när Erik Hamrén var tränare. Under de åren var ÖIS spelmässigt ett av de bästa fotbollslagen i Sverige. Marcus Allbäck var en viktig spelare och sommaren 2002 när brassarna Afonso Alves och Paulinho Guará dök upp i laget bjöds de på riktig brasse fotboll. De var en fröjd att gå och titta på matcherna.
Sedan kom nedgångarna igen. Jag såg Öis spela så sent som förra året på Gamla Ullevi, när de spelade 3-3 mot FC Trollhättan i Superettan (Trollhättan ledde med 2-0 i halvlek). Inte den bästa fotbollsmatchen jag sett kanske. Fast de som varit mest oroligt i Örgrytes Idrottssällskap de sista åren har varit ekonomin. Men att de var så illa så att de skulle gå i konkurs hade man väl aldrig vågat tro....

Snacket går om vad som kommer att hända med ÖIS nu. Jag hoppas att jag har något lag att gå och heja på i vår. De snackas ju mot att Öis ska slå ihop sig med Qviding! Man skulle eventuellt byta namn till Örgryte Fotboll. De känns skönt för mig om Örgryte finns kvar i namnet. Men jag kan tänka mig att Qviding kanske inte är helt nöjda med de. Eller vad sägs om namnet Qvidings Idrottssällskap? De kunde ju bli spännande Göteborgsderbyn mellan QIS och GAIS....... Nej man ska inte skoja så där.
Jag säger som ÖIS klacken alltid har sagt:- Stå upp som en Öisare!
Jag kommer alltid att vara en stolt Öisare även om laget inte skulle finnas kvar. Jag är stolt över vad laget har presterat under åren och vad de har givit mig. När jag skulle gå ut i fredags så var det mycket nära att jag tog på mig min gamla ÖIS jacka. Fast jag¨bytte till något annat sista stund.
Jag kommer alltid att vara en stolt Öisare.

Klicka på länken här nedanför så får du se godbitar från de klassiska derbyt mellan Öis och IFK 11 maj 1998. IFK leder med 2-0 efter 5 minuter men ÖIS vänder och vinner matchen men 5-2!
KLICKA HÄR

Till sist:
Ingen kan sätta ord på de här bättre än Loke!

1 kommentar:

  1. http://www.youtube.com/watch?v=Rblk99jZWTU

    En alternativ video till Lokes "Färglära"

    SvaraRadera