tisdag 22 februari 2011

Musikgudstjänst med Anders Widmark fick avsluta helgen.

Förra veckan ägnade jag mest åt svensk synthpop. Fast i söndags eftermiddag vände jag kappan och åkte till Ödsmålskyrka i Stenungsund och gick på Jazz konsert med den fantastiske pianisten Anders Widmark. Jag gillar som bekant all typ av musik och pianojazz är inget undantag. Jag var även och tittade på Anders när han spelade tillsammans med Helen Sjöholm på Konserthuset i Göteborg 2003. Konserten gjordes i samband med att deras skiva "Genom varje andetag" släpptes (belönades med en Grammy). Själv tycker jag att Anders Widmarks trios gamla platta "Psalmer" från 1997 är en svensk klassiker! Deras senaste skiva "Visor" släpptes förra året.


Tjusigt med den sista måltiden som kuliss.

Det kändes lite speciellt att sitta i Ödsmålskyrka och lyssna till denna otroligt duktiga och etablerade Jazztrio. Tänk att ett piano, en elbas och ett trummset kan fläska på så i en liten kyrka! Anders har en grymm känsla när han spelar. Ena stunden spelar han enkelt och svagt för att i nästa stund gå loss fullständigt på tangenterna. Improvisationen är något som Anders hanterar på ett makalöst sätt. Han inledde konserten helt själv med att spela"Boeves Psalm". Lite lustigt med tanke på att det var en av de första låtarna jag själv lärde mig på Keyboard. Han började med den enkla, simpla melodin men hade snabbt blandat in massa jazzskalor och satt och lekte med pianotangenterna.

De andra i bandet hade också en skön style. Trummisen spelade både med händer, pinnar och vispar. Både med fram och baksidan på allt han kom åt. Men basisten var ändå i en klass för sig. Jag älskar musiker som spelar med kroppsspråk och ansiktsuttryck (speciellt basister). Den här killen gjorde det med en sådan inlevelse att jag själv levde mig in i varenda liten basslinga.


Tyvärr hamnade jag bakom ett huvud och 
kunde inte med att ställa mig upp i kyrkan.

Andra svenska Pianojazz plattor jag vill rekomendera:

Jan Johansson "Jazz på Svenska" 
(Kanske en av de bästa svenska plattor som någonsin gjorts)

Lars Jansson Trio "A window towards being"

Lisa Ekdahl & Peter Nordals Trio "Back to earth"

Jan Lundgren Trio "Swedish Standards"

Esbjörn Svensson Trio "Retrospective - The very best of E.S.T"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar