måndag 28 februari 2011

Den gamla svenska tönt-poppen gör intryck på oss.

En av mina mest lästa blogginlägg sen jag började blogga är "Länge leve den gamla svenska tönt-poppen!!!" som förövrigt var en av mina första inlägg.

Jag berättar där om min hobby att leta gamla bortglömda svenska 80-tals låtar på vinyl i secondhandbutiker. I helgen hade jag en såndär dag igen. En dag där jag bläddrade bland vinylbackarna och glömde bort både tid och rum. Den här gången shoppade jag loss på Andra Långgatans Skivhandel. När jag är på jakt efter just gammal svensk 80-tals pop är det extra kul att rota bland vinylsingalrna. På Andra Långgatan har de en speciell avdelning med bara svenska singlar. Det är kul att plocka åt sig lite singlar som man inte har en aning om vilka de är. De kanske har ett intressant omslag eller en intressant låttitel. Man får helt enkelt gå på magkänslan. Ibland kan de bli riktiga botten napp fast oftast blir det riktigt bra. Ett par exempel på singlar jag hittat den sista tiden:

Rodney Ohman "Kalla dagar"/"Video"
Mysteriet med dom rytmiska rubinerna "Mysteriet med dom rytmiska rubinerna"/"Flickan från sanatoriet"
Quickzand "Tjejer"/"Till evigheten"
TRIX "Du, jag längtar tillbaks"/Mot öppet hav"

Singlar med X MODELS är aldrig fel.

Sedan har man alltid några gamla klassiker som man ständigt är på jakt efter. I helgen hittade jag två sådana. Först hittade jag den underbara singeln med svenska bandet Big Deal. Med sommarplågan "Svenska sommar" från 1987 som A-sida (någon mer än jag som minns den?). Och den ännu mer fantastiska "Jag ska förföra en ängel" som B-sida. Den sistnämnda låten var med i filmen P.S Sista Sommaren. Låten lyfter verkligen hela filmen!!! Med texten:

Jag ska förföra en ängel
Med världens alla tänkbara knep
Jag ska förföra en ängel
Hon kommer knappast märka det

...får man riktiga sommarvibbar. För att inte tala om texten i "svenska sommar"

Svenska sommar nu får du gärna komma
Jag vill dansa vild och naken
Och vill bli tagen av dig.

Den andra klassikern jag hittade var en singel med Barbie. Alexander Bards hemliga gamla alter ego i slutet på 80-talet. Jag hade sen tidigare duetten "Johnny Johnny" tillsammans med CIa Berg på singel och hittade nu den engelska låten "Barbie goes around the world" på singel. Ett måste för alla gamla Army Of Lovers fans!

Annars har jag haft dille på att köpa vinylskivor med den gamla 80-tals duon Oh´boy. Fast jag tror att jag har de mesta med dem nu! Tänker på den fantastiska refrängen i deras gamla hit "Klockan är tolv":

Klockan är tolv och hon borde varit här nio
Tiden den bara går
Den borde varit vår
Klockan är tolv och hon borde varit här nio
Så här sitter jag för mig själv
Ännu en ensam kväll
Ja nu sitter jag här och ser
Ljusen brinna ner


Gamla svenska samlingsskivor kan annars bjuda på många härliga låtar. 

En fråga som man lätt ställer sig när man lyssnar på alla dessa skivor är just vad alla de här människorna håller på med idag? Sist jag skrev om den svenska tönt-poppen var det någon som skrev och frågade vad Dan Tillberg gör idag. De är nog många som undrar och jag har till och med sett långa diskussioner på Flashback om just honom. Annars är jag själv rätt nyfiken på vad Oh'boy duon gör idag. Micke Stenberg och Pontus Hultgren??? Vart tog ni vägen? Vi var även några som satt i helgen och funderade på vad som hände med Fredrik Belfrag..... ni vet programledaren på Gomorron Sverige!

Medan vi funderar på dessa frågor kan vi passa på att njuta av tonerna till Dan Tillbergs bidrag till melidifestivalen "Ta min hand" från 1985.

1 kommentar:

  1. Åh min pappa spelade i Quickzand=) Hihi hoppas du gillade skivan! Kram

    SvaraRadera