onsdag 18 augusti 2010

Länge leve den gamla svenska tönt-poppen!!!

Jag tog en sväng förbi Returvaruhuset i Stenungsund på väg hem från jobbet i dag. Jag har en liten hobby att leta efter vinylskivor i secondhandbutiker. Jag kan stå där och bläddra bland vinylbackarna hur länge som helst. Roligast med att leta just på secondhand är att man vet aldrig vad man hittar eller vad man egentligen letar efter, men plötsligt så hittar man de.
Dansband, hårdrock, disco, klassiskt.... ja, allting står där huller om buller, osorterat i gamla backar. För ett par år sedan hittade jag en hel hög med Italo Disco för inga pengar alls. En annan sak som också är väldigt roligt med vinylskivor är att konvolutet är så stort. Det blir mer som en tavla eller ett konstverk. Till skillnad från CD-skivan (för att inte tala om MP3n......)

Några av vinylbackarna på Retuvaruhuset.

Jag gillar de mesta inom musik. Fast jag har lite förkärlek till just svensk popmusik. Allra roligast är den svenska popmusiken från 80-talet. Tönt-poppen.... Jag skäms inte för att jag gillar de (jo, kanske lite)! Mina första idoler när jag var liten hette Herreys. De dansande bröderna med de gyllene skorna! Jag tror att en av anledningarna till att jag gör svensk synthpop är att jag gärna inspireras lite av de där gamla 80-tals banden. Jag har till och med hittat insperation i gamla Lili & Susie låtar..... 


Den här skatten låg mitt bland alla skivor.
Själv köpte jag den när den var ny 1984.

Många av de där gamla 80-tals banden (speciellt de som inte var så stora) är svåra idag att hitta. De finn inte på nätet och kanske inte ens på CD-skiva. T ex transvestiten och artisten Barbie. En manlig artist som gjorde duetten "Johnny, Johnny" ihop med Cia Berg 1985. En helt fantastisk slagdänga. Tänk dig bara refrängen.

"Johhny, Johhny vi snor din rosa Cadillac
åh bara drar i väg
Johnny, Johnny sen säger vi farväl å tack
åh åh åh"

Även den gamla duon Oh`boy (nån som minns dem?) gjorde helt fantasiska låtar. Jag är stolt ägare av de två singlarna "klockan är tolv" och "Ta mig till ditt hjerta" (japp, hjerta med E! De kanske satsade internationellt...). Jag skulle kunna ge många fler tips men jag väljer att göra det igenom youtube-klipp.
Så klicka på och lyssna....

Big Deal "Jag ska förföra en ängel"


Shanghai "Bang Bang"


Paul Rein "Min i natt"

Ursäkta de dåliga videorna....... men försök strunta i dem och lyssna på den fantastiska musiken.

Till sist!
Lite länkar till sköna svenska tönt-pop låtar på Spotify:
Webstarna "Moln på Marken"
Dan Tillberg "Varm"
Lili & Susie "Okey Okey"
Chattanooga "Hallå hela pressen"
X-Models "Två av oss"

4 kommentarer:

  1. Kul att äntligen få höra Shanghai! Ett band som var flitigt förekommande i Okej på sin tid men som man jag inte hört en ton av tidigare...tror jag. Minns att jag tyckte dom hade coola frisyrer. Rex Gisslén (synthspelaren) spelade senare in Candlemass skiva Chapter VI, med Tomas Vikström från Talk Of The Town på sång. Ruggigt tam produktion på den plattan. Men så går det när en synthnisse ska ratta hårdrock.

    Var det inte Alexander Bard som döljde sig bakom namnet Barbie?

    SvaraRadera
  2. Det kan mycket väl vara Alexander Bard. Det låter faktiskt som han. har aldrig fått de bekräftat förut.

    SvaraRadera
  3. Vet du var Dan Tillberg befinner sig idag?

    SvaraRadera