lördag 21 augusti 2010

- Pappa, Dut Dut Duuuut!

Det är roligt när barnen fastnar i ett speciellt beteende. Till exempel för ett par år sedan fick min son för sig att vi skulle äta pannkakor varje söndag medan vi tittade på Skärgårdsdoktorn. En idé som jag och min fru tyckte var så bra att vi fortsatte med den långt efter att Skärgårds-säsongen var över.

Annars är just musiklåtar något som barn lätt fastnar i. Under en lång tid har ju Eric Saades låt "Manboy" spelats i tid och otid i familjen Sjöholms hem. Fast nu den sista veckan så har min dotter fått upp öronen för en helt annan låt, ett ganska otippat val av en 2 åring faktiskt.
Varje gång som vi åker i bilen, speciellt på morgonen när vi kör till dagis så börjar hon direkt:
- Pappa, Dut Dut Duuuut!
Och jag fattar direkt vad det är frågan om. Min dotter vill att jag sätter på "Also Sprach Zarathustra" mer känd under namnet "2001 (a space Odyssey)" , temat till filmen med samma namn. Jag råkar ha den som inledning på en av mina BLANDAT-skivor i bilen.
Låten är knappt en och en halv minut lång och direkt när sista tonen klingat ut ropar min dotter ivrigt:
- Dut Dut Duuut en gång till!
och så håller vi på....... ibland händer det faktiskt att pappa (jag) säger:
-Nej inte idag!
Men då får jag också vara beredd på ett högt ilande skrik från min "musikintresserade" dotter.

Fotnot:
Jag har själv använt låten som en inledning till "Varför blir jag jämt så glad när jag träffar Anders" när jag har uppträtt live.



De står att de här Youtube-klippet framförs av Örebros Kommunala Musikskola.
Jag har hört att de uppgifterna inte stämmer, utan att det är någon som skojat.
Hur som helst så är detta en fantastiskt rolig tolkning av "Also Sprach Zarathusthra".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar