måndag 23 augusti 2010

Min pojk har börjat skolan!

Jag fattar inte vart åren tar vägen.
Det var inte längesen jag satt med honom inlindad i en massa handukar på BB och försökte få kontakt med hans sökande blick. Idag mötte jag samma blick i backspegeln när jag körde honom till sin första skoldag. Jag passade på att lyssna på inspelningen som vi gjort med SYSTER INGRID i replokalen dagen innan, samtidigt som jag körde min underbara son till skolan. Min musikintresserade son lyssnade också och frågade efter en stund nyfiket:
-Vad sjunger du pappa?
-Rektoskopi... svarade jag utan att tänka mig för.
-Vad betyder de?
Har man sagt A så får man säga B så jag svarar:
-Det är när doktorn undersöker dina tarmar.
-Har du gjort de pappa?
- Ja!
(En lång tystnad)
Min son säger till sist:
-Alltså jag vet vad rektor är men det är de där skopi som jag inte fattar.....

------------------------------

Min älskade son! När man börjar i skolan så räcker det med att veta vad rektor är.



Jag ser dig i backspegeln.

Nu är det kväll och min stora pojk har suttit brevid mig och ätit rostad smörgås medan jag skrivit i min blogg.
-Vad är det för koder du skriver pappa? Frågar han.
Jag säger inget..... Han får läsa när han blivit så stor att han kan läsa själv.

Hur gick de i skolan då?
Bra! Våran pojke var nog den enda som inte hade med mamma och pappa till skolan i sin klass (enligt honom själv). Men både vi föräldrar och han var överens! Varför skulle vi följa med honom dit?




PS. Han har lovat mig att inte sjunga "Rektoskopi" i skolan.


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar