tisdag 17 augusti 2010

Varning för Venista!

Fick ett SMS för ett par veckor sedan från något som kallade sig Venista. De stod att jag gått med i en VIDEO CLUB hos dem och att de kostade 44 kr/SMS. Eftersom jag aldrig ansökt om detta ringde jag till min teleoperatör och kollade. Hon sa att det inte hade dragits några pengar och att hon inte hade hört talas om detta innan. Jag var lite orolig men hon sa att jag kunde vara lugn.

Nu i veckan så fick jag ett nytt SMS med samma meddelande en gång till. Jag tyckte de hela verkade skumt så jag ringde min teleoperatör igen. Den här gången fick jag prata med någon annan. Han kunde se att de dragits 44kr i allafall 3 gånger och att han enkelt kunde stoppa detta igenom att spärra betal-SMS på min mobil. Suck.

Tydligen startade de här i samband med någon App jag drog hem på min Iphone. De enda sättet att nå dem är via mail eller en telefonsvarare med någon glad svensk kvinna som pratar. Men mitt tips är att spärra betal-SMSn innan man drabbas av något sånt här.

Venista är tydligen något tyskt företag. De lär ju tjäna ganska mycket pengar på sin verksamhet.....

Dagens låt: The Nerves "Hanging On The Telephone"

7 kommentarer:

  1. Hej. Får hjag fråga hur du fick stopp på det? min man har råkat ut för samma sak nämligen, de har dragit 3 ggr. Maila mig gärna på therese_gsson hotmail.com, God Jul

    SvaraRadera
  2. Till anonym 20 dec: Ring till din mobiloperatör, dom ska kunna hjälpa dig att dels stoppa detta samt förhindra att det kan ske igen (tyvärr har dom endast blockering för fakturakunder, dom med kontantabb lämnas åt sitt öde iaf om man är Teliakund).

    SvaraRadera
  3. Har också råkat ut för detta. Vet dock inte vilket App jag laddat ner som startat detta. Det man gör är att skicka ett sms till 72401 med texten STOPP
    Då sägs tjänsten upp direkt.

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Jag fick ett sms idag om att jag startat Venista för 44 kr/vecka. Jag skickade ett sms med stopp(stora) men är det säkert att det slutar där å kommer jag få betala nått mer än 44 kr? Hur gjorde du, 3 sa att dom inte kan göra nått? Snälla om någon vet nått skicka ett mail. Tack johnny
    johnnynozzy@gmail.com

    SvaraRadera
  5. Ring 3 och be dem spärra betal SMS!
    Så kommer du inte få några fler sen.

    SvaraRadera
  6. jag råkade också ut för detta, jag fick hjälp av telia att ta bort kostnaden från min räkning då Venista var svarlistad hos dem sen ringde jag kundtjänst hos Venista och stoppade abonnemanget och sedan polisanmälde jag detta, de ville ha 178 kr för nåt jag inte ens beställt, idioter!

    SvaraRadera
  7. Hej
    En till blåst. Vilket nummer ringde du till "kundtjänst"?

    Ove

    SvaraRadera