torsdag 19 augusti 2010

Viggos Visor.

Varje kväll läser jag Viggos Visor för min dotter när hon ska sova (och så även denna kväll).
Eller läser.... sjunger kanske man ska säga eftersom det är en sångbok.
Små Grodorna, Imse Vimse Spindel, Lilla Snigel, Björnen Sover, Bä Bä Vita Lamm, Mormors lilla kråka, Ekorr'n Satt i Granen, Lunka På , Här Kommer Lilla Ludde och sist men inte minst Blinka Lilla Stjärna.
I exakt den här ordningen sjunger vi dem varje kväll. Det är väldigt mysigt tycker jag.


För att göra de hela lite roligare så brukar jag ha som sport att byta ut något ord i texten ibland utan att de märks. till exempel så kan jag sjunga

Här kommer Luddes mamma hå hå ja ja,
Bärande på sin pappa  hå hå ja ja

Men vänta lite tänker du... pappa ska de ju inte vara!!!!!
Fast allra roligast är det att sjunga

Fjärran lockar trummaskin
likt en diamant i skyn

Ja man kan hålla på länge och vrida och vränga på texterna. Men jag brukar ändå försöka sjunga rätt text för de mesta. Det kan bli lite rörigt annars för min dotter och veta vilken text som är rätt eller fel när hon sjunger på dagis....

En sak som annars är väldigt fint är när artister sjunger barnsånger.
Christoffer Sander gör en helt fantastisk indie tolkning av Astrid Lindgren klassikern "Mors Lilla Lathund".
Även "Fattig Bondräng" och "Kalle Teodor" finns med på hans solodebut skiva.
Men redan Pugh Rogefeldt gjorde en ba(r)n brytande progg tolkning av gamla klassikern "Bä Bä Vita Lamm".  En annan fantastisk variant av denna låt finns med som B-sida på Hip Hop bandet Black Sheeps EP "The Choice Is Yourse". Eller rättare sagt refrängen

Baa baa black sheep have U.N.E pull

Lyssna på Youtube:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar