tisdag 24 augusti 2010

Pojke eller flicka?


Feminismen är något som ofta diskuteras flitigt. För mig har jämställdhet varit något naturligt, långt innan ordet feminism började figurera. Ibland kan jag häpnas över hur folk vinklar saker och ting med tanke på detta. För en tid sedan la jag upp en bild på mina barns hörselskydd på min facebooksida. Detta gjorde jag i samband med att vi skulle åka till High Chaparall med underskriften: Vi är laddade för High Chaparall.  En kul grej tyckte jag.


En gammal bekant kommenterade bilden med repliken "säg inte att den rosa är din dotters och den gula är din sons bara". Nu råkade det vara så att den rosa var min dotters och de gula min sons. Fast å andra sidan så har min dotter en blå tandborste och min son en rosa. Jag kan bli lite trött på sånt där. När min dotter var nyfödd så var jag själv lite skadad av detta. Jag skulle absolut inte köpa rosa kläder utan helst så könsneutralt som möjligt. Efter en tid så fick hon något rosa tjejplagg av någon bekant som jag efter viss tvekan satte på henne. Oj......Hon passade ju helt fantastiskt bra i den färgen! Hur skulle jag göra nu?
Skulle jag fortsätta propagera för min anti-rosa-kampanj?
Nej! Jämställdhet handlar inte om vilka färger vi har på våra kläder. Både jag och mina barn älskar rosa.
Både sonen och dottern...... Det skulle ju bli väldigt orättvist om inte hon fick ha rosa utan bara han.... eller tvärtom.

En annan sak som jag stör mig på gällande jämställdhet och barn är hur en del föräldrar tilltalar dem.
Om man pratar med några föräldrar som precis fött barn, och man frågar om det blev en pojke eller flicka så är det inte ovanligt att de svara:
-Det blev en Erik!
Eller
-Det blev en Emma!
För att kalla dem för pojke eller flicka skulle tydligen vara väldigt förnedrande.....
De tog ändå priset när jag för en tid sedan var på ett kalas. En kvinna hade med sig en hund.
Min dotter älskar djur så vi gick fram och hälsade.
-Hej hunden, titta en sån fin hund! Sa jag.
Kvinnan svarade snabbt:
-Måste du kalla henne hunden. Hon heter faktistk Lotta!

Dagens soundtrack: Cyndli Lauper "Girls Just Want To Have Fun"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar