tisdag 31 augusti 2010

Varför blir jag jämt så glad när jag träffar Anders?

En kväll för ett par år sen satt jag och cyklade på min motionscykel. Jag lyssnade på musik samtidigt för att få riktig feeling. Trallade med i låtarna och hittade på lite egna "ploj-texter" medan jag trampade. När jag plötsligt lyssnade på "Scattered Pealrs" med Casiotone for the painfully alone började jag maniskt sjunga "varför blir jag jämt så glad när jag träffar Anders". 
Anders är en underbar kille som jobbar i skivaffär, har startat flera bra klubbar i Göteborg och är sångare i synthbandet Baby, Don´t Hurt Yourself. Någon vecka senare beslöt jag mig för att göra en låt på temat. Jag gjorde ett enkelt trummaskins-beat och la på en enkel ackordmatta med en leksaks keyboard som jag lånat hem från jobbet. Låten blev liggande ytterligare en vecka innan jag en lördagkväll, när min fru var ute med några vänner och min son somnat tidigt, beslöt mig för att lägga på sång. Medan jag drack av cognacen som var kvar från vårat bröllop och knaprade på lite mörk choklad, skrev jag ner två verser i ett kollegieblock. Samma kväll sjöng jag in texten och låten blev klar.

Anders.

Inte visste jag att de skulle bli en av mina största hits någonsin. Jag gjorde de ju bara som en liten kul grej. Men så kan det gå......


Historien kunde varit slut här...... fast det är den inte.
Något år senare får jag en spelning på Anders egna klubb: Klubb Populär på Storan i Göteborg. Jag tar Röd Express från stenungsund och hoppar av vid Kungsportsplatsen med synthcasen i ena handen och telefonen i den andra. Kvällen blir helt fantastisk! En av de bästa spelningarna jag gjort som soloartist någonsin. Publiken var helt galen! Samma kväll fick jag för första gången höra låten "Som Peter Sjöholm" med Baby, Don´t Hurt Yourself på dansgolvet.

Anders och Mattias körade under covern
"Girls just want to have fun" på Storan.

Ytterligare några månader senare......
Jag ligger hemma i sängen och är sjuk. Tittar på morgon nyheterna på TV4 när jag plötsligt får se de här:

Jag flyger upp ur sängen av lycka......

Men varför berättar jag om detta just idag?
Varför berättar jag om Anders och hans klubb: KLUBB POPULÄR?
Han la ner klubben i december 2008. Jag spelade på avslutningskvällen tillsammans med bl a Kristian Anttila.
Det var min tredje och sista spelning på Göteborgs bästa klubb....

Jag och Anders sjunger
"Varför blir jag jämt så glad när jag träffar Anders"
och "Som Peter Sjöholm" på avslutningskvällen.

Men nu kommer de roliga!!!!!
Nästa vecka kommer Klubb Populär att starta igen. I nya lokaler fast med samma underbara Anders som håller i spakarna. Denna gång på Henriksbergs takterass.
Läs mer här.
På scenen står mina idoler 047.

047




Kan detta bli en 4e spelning för Peter Sjöholm på Klubb Populär.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar