söndag 28 november 2010

Electro covers för att hylla originalet.

Den 24 december 2001 åker jag och min fru (på denna tiden fortfarande flickvän) hem i bilen efter en trevlig julaftonskväll hos mina svärrföräldrar. På bilstereon på vägen hem hör jag en låt som blir den bästa julklappen av alla. En låt som skulle bli en av mina favorit låtar alla kategorier. Låten jag pratar om heter "The 15th" med Fischerspooner. En konstnärsduo som gör fantastisk elektronisk musik. Jag köpte albummet "#1" där denna fantastiska låt finns med och är idag stolt ägare av två exemplar av den.
Jag vågar inte säga hur lång tid det tog innan jag uptäckte att "the 15th" faktiskt var en cover. Originalet är skrivet av rockgruppen Wire. Den versionen är också helt fantastiskt bra. Den finns från början med på skivan "154" som släpptes redan 1979.

#1

En annan skön låt är "The light 3000" med electro artisten Schneider TM (låten finns ej på SPOTIFY längre). Jag hörde den på tv-programmet Musikbyrån första gången. Det är en cover på The smiths klassiker "There is a light that never goes out". Schnieder TM's version kom ut 2000. Låten fanns med på EP'n "Binokular" som jag beställde på Skivhugget på Andralånggatan. Sedan fick jag ett postat brev hemskickat ungefär en månad senare där det stod att skivan hade kommit. Jag åkte då gladeligen bussen från Stenungsund till Göteborg för att hämta ut denna skatt.
I dag kan du lyssna på låten direkt om du klickar på filmen här nedanför:

Dagens soundtrack: Schnieder TM "The light 3000"
Låten finns förövrig med på Cecilia Neant-Falks fantastiska dokumentärfilm "Du ska nog se att det går över" som jag såg på Götebrorgs filmfestival 2003.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar