onsdag 24 november 2010

Morrissey på Lisebergshallen 1 december 1997 (Peter minns en konsert).

Jag var ett stort Morrissey och The Smiths fan på 90-talet. Jag sprang till Sound de light butiken i Kungälv (butiken finns ej mer) efter jobbet och köpte deras skivor så fort jag hade råd. Killarna i butiken var lika stora Morrissey fans som jag. Det var därför stort när det spred sig att våran "Gud" skulle komma till Götet i december 1997. Jag skaffade förstås biljett snabbt och sedan gick jag bara och väntade. Vilka låtar skulle han spela? Skulle han spela några låtar från The Smiths?


Jag kommer ihåg måndagen den 1 december när det var dags. Jag hade lite dåligt samvete eftersom jag åt hamburgare på Mc Donalds innan spelningen. Jag visste ju att Morrissey var vegan. Det kändes elakt på något sätt. Men jag var hungrig......
Jag och mina vänner knödde oss nästan längst fram i Lisebergshallen för att kunna se bra. Ljuset släcktes och bandet drog igång. Första låten var "The Boy racer" . De fick till ett riktigt fett sound på låten och vi i publiken var med och röjde från början. Morrisey såg på den här tiden fortfarande ganska ung ut. Han körde flera av sina gamla låtar. Fast flertalet av låtarna var från den senaste plattan "Maladjusted".  Jag kommer speciellt ihåg den fantastiska allsången på "Alma Matters" som var första singel till den plattan. Det var långt ifrån fullsatt på Lisebergshallen men vi som var där var riktiga hängivna fans.
Han körde endast två stycken The Smiths låtar.....
Först den hyfsat okända låten "Paint a vulgar picture" från sista studioplattan. Men som extranummer kom han tillbaks och körde "Shoplifters of the world unite". Jag kände mig ändå väldigt nöjd med hans låtval. Jag fick trots allt höra båda favoriterna "Now my heart is full" och "Hold on to you friends" från bästa plattan "Vauxhall and I".

En helt annan händelse denna kväll som jag aldrig kommer att glömma. Det var när Morrissey sträckte ut sin hand i publiken och grep tag i händerna på oss som stod på den främre raden. En gång sträckte han ut sin hand precis åt mitt håll. Jag sträckte ut min hand mot hans och våra fingertoppar var högst en centimeter från varandra. Vi skulle precis ta tag i varandra då en av brödena Birro (såg inte vem) knuffade undan min hand och tog tag i Morrissey istället. Jag har absolut ingentig emot bröderna Birro, de har ju skrivigt bra böcker och så............. men ett sånt jävla sätt.

4 kommentarer:

  1. Sound de light? Vilken butik menar du nu?

    /S

    SvaraRadera
  2. Butiken hette väl Tower Records från början? Och ROCKS när den kursade. Jag har för mig att den hette Sound de light åren där emellan. Alltså när jag handlade där som mest. Fast nu blev jag osäker..... Får kolla upp detta!

    SvaraRadera
  3. På tal om Morrisey och the Smiths - Enligt Marilyn Mansons så pekar det mesta på att du skulle vara bög Peter. Men du är ju både gift och har barn med en kvinna. Så du får kanske ses som ett undantag. :-)

    Läs och begrunda Mr Mansons filosofi från hans bok(speciellt de punkter om Morrisey och The Smiths):

    "MARILYN MANSON
    the long hard road out of hell


    1. IF YOU GET SOMEONE ELSE'S SPERM ON YOU.
    2. IF YOU'VE EVER OWNED A SMITHS ALBUM.
    3. IF YOU GET HARD WHILE SUCKING ANOTHER GUY'S DICK. IF YOU DON'T, YOU'RE STRAIGHT - UNLESS HE GETS SPERM ON YOU.
    4. IF MICHAEL STIPE IS IN THE ROOM WITH YOU AND YOU'RE HAVING SEX WITH A WOMAN, YOU'RE BISEXUAL.
    5. IF YOU'RE AT A GAY BAR, YOU'RE NOT GAY. BUT IF YOU'RE AT A STRAIGHT BAR AND YOU TALK TO ANOTHER GUY LONGER THAN YOU TALK TO A GIRL, YOU'RE GAY.
    6. IF YOU TAP YOUR FEET TO A SMITHS SONG.
    7. IF YOU DISCUSS ART FOR MORE THAN 45 MINUTES.
    8. IF YOU'VE EVER WORN A BERET.
    9. IF YOU KISS A GUY AND HE HAS A HARD-ON, YOU'RE NOT GAY UNLESS YOU HAVE A HARD-ON TOO.
    10. IF YOU HAVE ANY KIND OF SEX - WITH A MALE OR A FEMALE - TO THE SMITHS, YOU'RE GAY.
    11. IF YOUR ONLY PURPOSE IN LIFE IS TO GET GIRLS PREGNANT SO THEY CAN HAVE MORE GIRLS TO HAVE LESBIAN SEX TOGETHER.
    12. IF YOU JACK OFF AND GET CUM ON YOURSELF.
    13. IF YOU GET A BONER WATCHING GILLIGAN'S ISLAND.
    14. IF YOU DON'T GET A BONER WATCHING BEWITCHED.
    15. IF THERE'S A SMITHS SONG ON IN A BAR AND YOU'RE IN THE BATHROOM WITH YOUR DICK IN YOUR HAND.
    16. IF YOUR NAME IS RICHARD AND YOU GO BY DICK.
    17. IF YOU'RE FRIENDS WITH ANYONE NAMED DICK.
    18. IF YOU DON'T CHEAT ON YOUR WIFE, YOU'RE ONLY USING HER AS A PROP TO MAKE PEOPLE THINK YOU'RE NOT GAY.
    19. IF YOU'RE FRIENDS WITH A MODEL.
    20. IF YOU FUCK A GIRL WHO LIKES THE SMITHS.
    21. IF YOU DON'T EAT MEAT BECAUSE THE SMITHS ALBUM MEAT IS MURDER HAD AN IMPACT ON YOUR LIFE.
    22. IF YOU DO ANYTHING SPIRITUAL.
    23. IF YOU FUCK A PREGNANT WOMAN AND SHE'S CARRYING A BOY, YOU'RE GAY. IF YOU GET SPERM ON THE AMNIOTIC SAC, THE BABY WILL GROW UP TO BE GAY TOO.
    24. IF YOU'VE EVER HAD A HAIRCUT LIKE MORRISSEY.
    25. IF YOU'VE EVER HAS A HAIRCUT WHILE A MORRISSEY OR SMITHS ALBUM WAS PLAYING IN THE ROOM.
    26. IF YOU'VE EVER TALKED ABOUT OF OWNED A CRYSTAL - ESPECIALLY IF IT'S CRYSTAL METH.
    27. IF YOU'VE EVER PUT BAND AIDS ON YOUR NIPPLES AS A FASHION STATEMENT.
    28. IF YOU'VE EVER SPENT MORE THAN A WEEK ON SOUTH BEACH.
    29. IF YOU'RE NOT THINKING ABOUT TITS RIGHT NOW.
    30. IF YOU STILL LIKED JUDAS PRIEST AFTER YOU HEARD THE RUMOUR THAT ROB HALFORD WAS GAY.
    31. IF YOU GET A HARD-ON WHILE TAKING A SHIT.
    32. IF YOU KNOW WHAT SPERM TASTES LIKE (ESPECIALLY IF IT'S YOUR OWN).
    33. IF YOU KISS A GIRL WITH TONGUE AFTER SHE'S SWALLOWED YOUR CUM.
    34. IF YOU GET HARD WHILE READING THIS.
    35. IF YOU KNOW THE NAMES OF ANYONE WHO'S EVER BEEN IN THE SMITHS BESIDES MORRISSEY OR JOHNNY MARR.
    36. IF YOU'RE A MALE MODEL
    37. IF YOU GET CHOKED UP LISTENING TO BOYS DON'T CRY BY THE CURE.
    38. IF YOU'RE A CLOTHING DESIGNER.

    RULES I'VE BROKEN:
    1, 2, 12 (This probably makes us all gay), 20 (most likely unintentionally), 26, 30, 33, 38 (I design my own clothes). "

    SvaraRadera
  4. IF YOU FUCK A GIRL WHO LIKES THE SMITHS.

    Jag är nog bög....

    SvaraRadera