torsdag 4 november 2010

Heja Danmark!

Danmark är nog mitt favoritland. Kanske beror det på att de ligger så nära Göteborg. Att de går fortare att ta sig dit än till Sveriges huvudstad. Hade jag bott i Kina så hade jag kanske inte uppskattat landet lika mycket. Framförallt är det de vackra landskapet, husen och människorna som fascinerar mig. En annan sak som jag lärt mig att gilla under åren är den danska musiken. Kim Larsen, Anne Linnet, Lis Sörensen och Sanne Salomonsen tänker man kanske på i första hand. Och dom är fantastiskt bra. Men jag måste ändå göra klart att det finns många fler. Jag har upptäckt flera bra artister under åren när jag rest i Danmark. Bilradion går som ett soundtrack till de vackra landskapet som susar förbi utanför bilrutan.


Typiskt danskt.

För några år sedan på en danmarksresa hörde jag låten "Berlin" med synthduon Nordstrøm för första gången. Bortsett från att de sjöng på danska skulle de lika gärna kunna vara en av Pet Shop Boys megahits. Helt makalöst bra! Deras debutplatta "Dagdrømmer" är en av mina favorit plattor. Bandet är nu på gång med sin tredje platta.

En annan dansk syntduo som jag älskar är Hej Matematik. Tyvärr finns de inte på Spotify men man beställa deras skivor på CDON.COM. Jag har många GB med musik i min Iphone men av någon anledning så kommer nästan alltid deras ballad "Vi ka alt vi to"  fram (klicka på låten så kan du höra den på Youtube). Den är så makalöst vacker att jag kan höra den hur många gånger som helst.

En annan dansk grupp som har imponerat stort på mig är humor bandet Trio Van Gogh. Jag såg ett liveframträdande med dem på dansk TV en gång som satte spår för livet. Jag har aldrig sett något liknande. En man som låtsas spela på någon konstig cello, en kvinna som spelar tvärflöjt och en man som spelar fiol. Det har tydligen gått en TV-serie i Danmark som handlar om hur bandet försöker slå igenom med sin musik. Titta på länken så förstår du vad jag menar: LÄNK


Avslutningsvis måste jag ju skriva några rader om Rasmus seebach. Tydligen är han son till en gammal alkhoholiserad avliden schlagersångare vid namn Tommy Seebach, som har varit med i danska melodifestivalen åtta gånger. Jag hörde Rasmus låt "Engel" när vi var över för något år sen i Danmark. Han hade fortfarande inte blivit känd i Sverige men jag lyssnade på låten varje dag. Hans låt "Natteravn" har varenda radiostation i Sverige (utom möjligtvis BANDIT ROCK) spelat sönder. Till och med min snart 3 åriga dotter kan sjunga den....

Tillsist! Det var en som önskade låten "Malene" med  Sys BjerreRing så spelar vi i vintras.
En bra låt med intressant text....

Dagens soundtrack: Rasmus seebach "Engel":

1 kommentar:

  1. Baby woodrose - Blows Your Mind! Dansk fuzz-psychadelic-rock. Me like it!

    P.S.
    Du skulle tagit en bild på alla cyklar ist för ett tomt gathörn. DET är typiskt danskt!:-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera