torsdag 9 december 2010

God Jul med ABBA.....

1980 släppte ABBA sin bejublade platta "Super Trouper". En klassiker som är känd över hela världen. I november samma år spelade Agnetha Fältskog in Julskivan "Nu tändas tusen juleljus"  i hop med sin dotter Linda Ulvaeus. Skivan var tänkt att släppas julen 1980. Men man insåg att de skulle bli för tight så man sparade istället skivan och släppte den julen 1981. ABBA  släppte i samma veva sin sista Studioplatta "The Visitors" den 30 november. Agnetas och Lindas Julskiva nådde som bäst en sjätte plats på den svenska albumlistan. Albumet återutgavs på CD 1987.


Jag kommer främst ihåg att mamma hade skivan på kassett som vi spelade när vi bakade pepparkakor i min barndom. En av min sons favoritlåtar är annars "Hej mitt vinterland" som han gärna spelar året om. Agnetas starka "ABBA-röst" kommer annars fram starkt i refrängen på "Nu står jul vid snöig port".

....Den får bli dagens jullåt..............och nu åker jag och spelar innebandy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar