torsdag 23 december 2010

Sarah Dawn Finer är Punk!

Ja, jag vet. Punk är 2-takt eller D-takt med distade gitarrer och någon tokig sångare som skriker något rebelliskt i en mikrofån. Fast många punkband idag har inte äns de. Jag visste inte heller vad en D-takt var innan jag började sjunga i Syster Ingrid..... Många pratar om punken som en attityd eller livstil.
Billie Joe Armstrong, sångaren i Green Day gjorde ett uttalande i GP i samband med deras spelning på Ullevi som redan har blivigt ett klassiskt citat:
Hänger i replokalen.

Jag slutade att sparka på soptunnor någongång i lågstadiet. Fast det är ju precis de som citatet handlar om. Att de hela tiden utvecklas. De som var punk förr är inte punk idag. Vi måste hela tiden hitta på någonting nytt som ska provocera eller vara rebelliskt. När jag var runt 20 år så handlade det om att köpa secondhand kläder och sitta på en parkbänk och dricka folköl. I dag när jag är tvåbarnsfar handlar det om helt andra saker.

Söker du på ordet punk på Wikipedia så står de följande:
Punk är en subkultur som grundades under andra halvan av 1970-talet i fattiga London-förorter med hög arbetslöshet. Den är en proteströrelse mot allt kommersiellt: musik, kläder, frisyrer. Man gjorde allting själv och inga förkunskaper var nödvändiga. Det skulle synas/höras att det var hemmagjort. Musiken (känd som punkrock) är lättspelad, ofta aggressiv och präglas av en "gör det själv"-anda. Punken syftar i högre utsträckning än många andra subkulturer till att chocka och provocera samhället.

Lustigt! Proteströrelse mot allt kommersiellt??? Men i dag är ju punken kommersiell! Och klädstilen och punkfrisyrerna har också blivigt en trend. Och de där med att punken skulle vara lättspelad har väl också utvecklats? I dag är det välproduserad rock med mycket taktbyten!!


Jag pratade en gång med Mart, sångaren i De Lyckliga Kompisarna och vi var båda överens om en sak. Punk handlar inte om skinnjackor, nitar och konstiga frisyrer. De handlar om att stå för den man är. Att kunna ha på sig de man vill. En kofta, slitna jeans, en T-shirt.
För mig har det till och med gått så långt att jag inte äns tycker att musiken behöver vara punk för att jag ska vara punk. Jag tänker även samma där som med kläderna. Jag står för den jag är. Jag lyssnar på de jag vill. Vill jag så lyssnar jag på Herreys ena dagen och Sex Pistols nästa dag. Jag lyssnar på det jag vill. Jag är punk. Jag är medveten om att många inte delar mitt sätt att tänka men det skiter jag i.... för jag är punk.


I går såg jag ett av de mest punkiga på TV som jag sett på länge. En TV-intervju med Sarah Dawn Finer! Hennes kvinnlighet och sköna, glada och lite lätt kaxiga attityd var som en käftsmäll mot alla TV-tittare.
Okej! Hennes låtar går inte i D-takt eller 2-takt och de har inga distade gitarrer. Men jag lyssnar på vad jag vill.

I morgon är det Julafton! Kl 20.00 kör Sarah Dawn Finer sin julkonsert på svt2. Jag är inte säker på att jag hinner att titta på den, men kan jag ska jag slänga på TVn mitt bland alla julklappar, julmat och barn......

Andra viktiga TV-program imorgon

13.05 Trolltyg i Tomteskogen (svt1)
15.00 Kalle Anka och hans vänner (svt1)
16.05 Kan du vissla Johanna (svt1)
19.00 Karl Bertil Jonssons Julafton (svt1)
21.00 Svensson, Svensson (svt1)

Jag kommer förmodligen att missa allihopa............. utom möjligtvis Kalle som jag brukar somna gott till i mina svärföräldrars hörnsoffa omgiven av en massa barn.

GOD JUL

Dagens julskiva: Sarah Dawn Finer "Winterland"

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Apropå wikipedias förklaring på punk så rimmar den illa med Sex Pistols - som får anses bland de största i genren. De var ju ett tydligt exempel på produkt. Bandet må ha skrivit låtarna men resten var managern Malcom McLaren skapelse. Jag skulle kunna utveckla detta vidare men jag har inte ork att göra det i skrift.

    God Jul!
    Idag lyssnar vi på Disneyland After Darks fina julsång "Sad Sad Christmas":

    http://www.youtube.com/watch?v=fQaA2wdy_iw

    SvaraRadera
  3. Punk idag är något så stort och brett att man lätt kan välja vad man vill att det ska vara.
    Vill du ha det till att "punken har blivit super kommersiell" eller att "det är välproducerad rock med mycket taktbyten!", så finns det.
    Vill du ha små anarkokollektiv utan kommersiellt intresse, så finns den sidan fortfarande kvar.
    Man väljer själv och det ena behöver ju inte utesluta det andra, om man inte vill det.
    Det gör ju också diskussionen om vad som är punk (egentligen, är inte själva diskussionen jävligt 90-tal?) ordentligt tröttsam.

    Samtidigt som jag förespråkar konstnärlig frihet och gillar kreativt nytänk, så är det lite tröttsamt att ALLT ska vara punk hela tiden.
    "Jesus var den förste punkaren"
    "Cornelis var det förste punkaren"
    "Carolina Gynning är så punk".
    Orka!

    SvaraRadera
  4. Carolina Gynning är definitivt punk! Och Maria Montazami också!
    Jag tycker inte att de är tröttsamt..... Jag tycker att de är kul!
    .....Punkdebatten alltså.

    SvaraRadera