söndag 5 december 2010

Vi komma vi komma från peppakakeland.....

I dag har vi haft vårat årliga pepparkaksbak hemma hos mormor och morfar. Det är en fröjd att se sina barn stå och kavla med varsitt förkläde på sig. Hela tiden småtuggar de på en liten bit pepparkaksdeg. När pappa (jag) säger till dem att de räcker försöker de att oskyldigt titta på mig precis som om att jag har väl inte ätit pepparkaksdeg... en liten stund senare stoppar de in en ny bit deg och fortsätter tugga. Fast jag stoppar också in en bit deg i munnen iblad, för det är ju så förbannat gott.

För att verkligen komma i julstämning till pepparkaksbaket hade vi naturligtvis med våran julskiva med julmusik. Första spåret på den skivan är en av mina favorit jullåtar "Julen är här" med Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebø. Den får bli dagens jullåt. Jag tycker att låten når en helt ny dimension när Tommy sjunger textraden

För den som inte finns hos oss,
tänder vi nu ett bloss.

Jag syftar då i första hand på att Tommy har rökt på en hel del under sin karriär. Det är inte heller många som känner till att det är Billy Butt som har skrivigt denna fantastiska sång (han ligger även bakom julklassikern "Vår julskinka har rymt"). Det kan ju vara roligt att veta menar jag.

Samtidigt som jag skriver detta inlägg så tittar jag på "Plötsligt i vinslöv". En fantastisk dokumentärfilm som jag fick på DVD av min svåger och svägerska i förtidig födelsedagspresent. Alla borde se den! En fantastiskt bra film. Jag avslutar med ett klipp från den:


Förresten hade jag en likadan skjorta som den glade golfaren för över 10 år sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar