fredag 31 december 2010

Musikåret 2010 - en sumering

Då ska man väl utvärdera året som varit................ som vanligt.
Jag känner mig väl inte direkt som någon skribent men här kommer lite musik från mitt liv år 2010.

Årets låt: 
Casiokids "Finn Bikkjen".
Det är bra, Det är dansant, Det är elektroniskt, Det är fantasifullt och det är på norska!

Årets svenska låt:
Parken "Ser du stjärnan i de grå"
Första gången jag hörde den här låten var på våran bilsemester, någonstans på de regniga smålandsvägarna. Kanske är det därför jag gillar den så mycket.

Årets album:
Steget "Förändrar allting"
Så otroligt vackert!

Årets dansmusik:
Tim Berg "Bromance".
Den bästa danslåten som gjorts sedan Vengaboys tider!

Årets Punk:
Syster Ingrid. Eftersom ingen annan skriver de så skriver jag de.....
Jag vet! Vi hade som nyårslöfte förra året att släppa en skiva 2010.
Det blev 4 låtar på Myspace!!!! Bara tre livespelningar på ett helt år.
Men i replokalen har jag aldrig haft så kul som i år.
I LOVE INGRID!

Årets synth:
Page såklart! Tänk att de två originalmedlemmarna Eddie och Marina försonades och släppte sin fullängdare "Nu"  2010.

Årets bästa nykomling på myspace:
Erséus. Så fantastiskt bra och välproducerat. Jag vill ha en fullängdare på Spotify nu!

Årets sämsta instrument:
Vuvuzelan..... Förstörde hela fotbolls VM!!!!. Inte äns husguden Håkan Lidbo kunde få den att låta bra i sitt försök att lyfta instrumentet i sin låt "Zuzuvela".

Årets bästa Hipp Hopp:
Snook. Som delade på sig och gjorde varsinn soloskiva där de sjöng i stället för att rappa. Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray.

Årets textrad:
"Säg skall du åka bort någonstans med ditt vidriga indierock-band?
Har ni fått en spelning eller spons på en tatuering?"

/Per Egland  Lust & Hägring

Årets intervju:
Ralf Gyllenhammar säger som han tycker......


Årets skivsignering:
...var inte Håkan Hellströms signering på Bengans. Utan Eric Saades skivsignering på Stenungstorg. För visst var det folkfest när Eric sjöng "Manboy" singback två gånger i rad, innan han satte sig och skrev autografer på torget i Stenungsund.

Årets film:
Cornelis. Den enda film som jag sett på bio i år och den var ju bra så det får bli den (kom precis på att jag såg Farsan med jobbet också. Den var också bra).

Årets filmmusik:
Farsan. Den svenska popartisten Per Egland hade specialskrivigt musiken till filmen. Dessutom en genialsik idé att lägga in Breakdance gruppen Rock Steady Crews låt "Hey you, the roch steady crew" från 1984 i eftertexten (Cornelis filmmusik var också väldigt bra).

Årets TV-framträdande:
Donkeyboy  med barnkör i TV-programmet Skavlan framför låten "Ambitions"


Årets TV-program:
Det måste ju ha varit Så mycket bättre. För mig som småbarns far var det ju ett perfekt underhållnings program. Att sitta med familjen framför TVn och njuta av massa bra musik varvat med slösnack från Artisterna. Som en mer avslappnad variant av Stjärnorna på slottet. Septembers tolkning av Petters "Mikrofonkåt" har ju spelats flitigt på radion och Christer Sandelin har väl prytt många löpsedlar under programmets gång. Själv var jag nog mest förjust i Tomas Di Levas tolkningar. Fast det var ju den sköna blandningen av artister som var roligast. Som när Lill-Babs sjöng Eldkvarns "Huvudet Högt" eller när Plura sjöng Christer Sandelins "Det hon vill ha". En höjdare var ju när Lasse Berghagen sjöng Setembers "Because I Love You". En helt fantastisk tolkning. Enligt Lasse själv så var det första gången någonsin som han sjöng på engelska. Det skulle mycket väl kunnat vara en av The Walker Brothers bättre låtar. Eller som min fru uttryckte det:
"Jag trodde aldrig att jag skulle gilla en låt med Lasse Berghagen"


Årets Klubbliv:
Det är ju synd att säga att jag springer på Göteborgs nattklubbar om kvällarna. Men jag har hunnit med ett par besök och man har ju sina favoriter!
Klubbpopulär - Vi trodde alla att klubben var död för alltid. Efter den fantastiska avslutningsfesten på Storan för två år sedan. Men nu i höst drog de i gång igen med Anders i spetsen. Det finns bara en DJ som kan blanda musikgenrer på de sättet och ändå hålla dansgolvet vid liv. Och vilka bandbokningar han gör. Vilket annan klubb skulle våga boka Peter Sjöholm en fredagkväll (ha ha ha). Det var dessutom mysigt att flytta klubben till Henriksbergs Takterrass. Storan var naturligtvis bättre men som vi vet så är de alternativet kört. Vilket för oss in på nästa klubb....
Synthklubben - Den svenska synthguden Eddie Bengtsson fick äran att premiärspela sina nya låtar med kultsynthbandet Page på Storans sista Synthklubbskväll. Man skulle kunnat tro att detta var slutet för klubben, men det har visat sig att den bara blivigt bättre. Vilken annan klubb i Göteborg har lyckats boka både Nitzer Ebb, Skinny Puppy och VNV Nation? Nu för tiden håller de till i Sticky Fingers lokaler. En del Klubbar byter lokal som en annan byter kalsonger. Synthklubben har förresten pratat om att jag ska få spela där. De har vi pratat om sedan de startade för 5 år sedan. Jag har special skrivigt en låt till klubben som bara väntar på att bli spelad.....
Bar Flamingo - Jag hann egentligen bara besöka klubben en gång i somras men det räckte för att jag skulle bli såld. Vilket ställe! En stor uteterrass på Tredje Långgatan där de står bartenders på rad och blandar drinkar. Och när man går in på klubben så spelar Dj'n gamla 80-tals dängor varvat med moderna beats från 2010. Och samtidigt visas Miami Vice på Storbild över vita skynken vid dansgolvet i neonljus. Så estetiskt snyggt och rätt att man blir helt tagen. Deras bandbokningar i somras var riktigt heta. Sommaren radiohits varvade varnadra på klubbscenen: Rebecca & Fiona, Adrian Lux, Andreas Tilliander, Lisa Pedersee och The Rebirth Station för att bara nämna några.

Jag och Page på Storan.
Årets synthkonserter:
Jag har sett flera svenska stora synthband live i år! Här har jag skrivigt om tre av dem. Två av dem får man väl se som återföreningar. Mycket lyckade återföreningar....
Page (8 maj på Synthklubben).
Eddie Bengtsson och Marina Schiptjenko. Två stora ikoner i svensk synhthistoria. Gjorde sin första skiva ihop på många många år. Vi i Göteborg fick äran att höra de nysläppta låtarna först. Fast de var ändå mest magiskt att få höra de gamla låtarna som t ex "Gå på zoo", "Jag Väntar" och naturligtvis "En dansande man". Det var även väldigt trevligt att träffa dem båda efteråt.
Slagsmålsklubben (29 juli på Bar Flamingo)
Samma kväll som jag kom hem från min familjs bilsemester i Småland åkte jag på konsert i Göteborg. Jag vet inte om det var den fina semestern eller den vackra musiken som gjorde att jag började gråta när bandet spelade "Smart drag mr Christer". En väldigt otippad gråtlåt. En fantastisk kväll och en fin avslutning på sommarens bilsemester.
047 (10 sept på Klubb Populär)
Trion släppte den fantastisk skivan "Robopop (vi tar CDn dit vi kommer)" sommaren 2006 som blev nominerad till årets nykomling på SAMA Festivalen. De gjorde en klassisk spelning samma sommar på Arvikafestivalen och sedan la de av. Nu har de börjat spela igen och den här gången som en duo. Jag hade äran att få se dem på Henriksbeg och de var lika bra som alltid. Bandet styrka bygger på deras musikalitet (vilket tyvärr få synhband gör idag) samt mycket humor.

Årets hårdrockskonsert:
Zombiekrig (12 Augusti på Brewhouse).
Det var tungt och det var tight och det var på riktigt. Svensk metall kan inte bli bättre.....

Zombiekrig skakar lugg. 

Årets festival:
Facebook! Japp..... De stora festivalerna kursar en efter en. De enda festivalerna jag har gått på i år har varit i mindre skala och i form av inbjudningar på facebook. Mycket intimare, mycket intressantare bandbokningar och framförallt så är det mycket miljövänligare. Man slipper sätta upp massa affischer på stan!!!



Året i övrigt:

Myspace.
Myspace ändrade sin sida för hundrade gången.... Nu för tiden så fattar jag ingenting när jag går in på min egen myspacesida. Klarar knappt av att lyssna på en låt. Sidan är dessutom om möjligt ännu långsammare än tidigare.....

Melodifestivalen.
Jag och min son var och tittade på genrepetet på Scandinavium. Vi hade lyckan att bland annat få titta på Alcazar, Darin, Elin Lanto och Erik Linder.
Allra roligast med årets melodifestival var att Sverige inte gick vidare till final. Vi måste inse att vi inte är så bra som vi tror..... Dags att komma med något nytt? Dags att byta ut Thomas G:son och Fredrik Kempe mot nya låtskrivare kanske?
Och en sak till...... Det funkar inte längre med att skylla på att det inte går att vinna eftersom man bytte röstningssystem för över tio år sen! Jag tror nästan att alla nordiska länder har vunnit någongång sen man bytte röstningssystem. Skyll istället på att Sverige har ställt upp med alldeles för dåliga låtar!

Peter Sjöholm.
För första gången på två år så fick jag spelat in lite nya låtar. Belöningen för detta blev 4 fyrar i GP från gamle Fidget-basisten Daniel Claesson. Tack Daniel!


Andra låtar jag minns från 2010:
Rebecca & Fiona "Luminary Ones"
Adrian Lux "Teenage Crime"
James Yuill  "On your own"
Axwell "Nothing but love"
Tove Styrke "White light moment"
Syket "Let it heal"
Lisa Pedersen "Lightblue 83"
Little Majorette "Bite the bullet"
Lady Gaga "Telephone"
Mike Posner "Cooler than me"
Bruno Mars "Just the way you are"
Crystal Castles "Not in love"

Bra svenska album från 2010:
Steget "Förändrar allting"
Page "Nu"
Karin Ström "Fantomhalvan"
Familjen "Mänskligheten"
Säkert "facit"
Mitt Piano "Allt ljus på mig"
Per Egland "Slut dina ögon och dröm"
Andreas Grega "En sak i taget"
Pascal "Orkanennärmar sig"
Blända "Minnesmisbruk"
Parken "Framtiden var här"
Daniel Adams-Ray "Svart vitt och allt däremmelan"
Oskar Linnros "Vilja bli"
Kristian Anttila "Svenska tjejer"

Kommer jag på något mer så återkommer jag.........

GÅTT NYTT ÅR!

1 kommentar:

  1. Ralf Gyllenhammar:
    Man behövde ingen Videokamera 2010.
    De räckte med en Apple.......
    det var de som var grejen!

    SvaraRadera