lördag 25 december 2010

Syster Ingrid får en halvtaskig recension i en Hårdrockstidning!

Jag satt och googlade på min Iphone i går på morgonen medan jag och  min son satt och mös i soffan framför TVn. Vi tittade på sista delen av julkalendern medan vi småklämde lite på julklapparna som tomten hade lagt under granen på natten. Plötsligt hittade jag en recension av Syster Ingrids nya låtar på hårdrocks tidningen Slavestates Magazines hemsida. Vi fick inget bra betyg.... Men visst är det kul när ett gäng kompisar som träffas och spelar punk och har roligt ihop blir recenserade i en hårdrockstidning!


Julafton rullade på igår enligt tradition. Jag möttes av ett gammalt musikminne under julbordet. Min svärfar passade på att spela upp sina nyinköpta julskivor till middagen. Först var det Playtones julskiva "Rock´n´Roll Christmas Party". Den var bra, men vi insåg snabbt att den inte bjöd på den julefrid som vi ville ha under middagen. Han satte därför på Sanna, Shirley och Sonjas nya julskiva "Vår Jul". Den var mycket fin och stämningsfull och den störde inte våra nubbevisor till sillen allt för mycket....
Plötsligt hajade jag till och tänkte: Men va fan de här är ju en gammal Håkan Hellström låt!!!
Jag tänkte tio sekunder och kom plötsligt ihåg hela historien. De handlade ju så klart om en av alla Håkans låtstölder (jag ska inte hacka på Håkan för de. Jag tycker oftast han snor med stil) och i de här fallet var det så likt originalet att han blev stämd....
Jag kommer ihåg det så väl. Det var när han släppte första singeln "Kom igen Lena" till sin andra platta "Det är så jag säger det". Jag var ett stort Håkan-fan på den här tiden och köpte singeln nästan samma dag som den släpptes. Andra spåret var balladen "När jag ser framåt". En finstämd liten sång. Bara någon vecka senare fick man höra på nyheterna att Håkan blivigt stämd för låtstöld! Låten "När jag ser framåt" var allt för lik Andrew Lloyd Webbers låt "Pie Jesu". Singeln drogs in och släpptes igen med ett nytt andra spår. Nämligen en live version av "Rockenroll blåa ögon - igen". Så kan det gå! Nu har i alla fall Sanna, Shirley och Sonja gjort en egen tolkning av Andrew Lloyb Webbers låt "Pie Jesu"



Dagens jullåt: Angelis "Pie Jesu"

1 kommentar:

  1. Saxat ifrån Darkthrones hemsida:

    The Choir of the whining professors….and they sang from the other side:

    “We have fine-tuned ears, yes they are above average
    We thrive on dealing out critics, some might actually believe us
    Some of us can even play an instrument, yeah, you did not see that coming
    So out of our way, now you’re gonna get it, stand up and take it like a man

    Production-wise, guitar-wise
    Drum-wise and groupie-wise
    The Professors’ in town, better hide
    We’ll be anonymous, we have masks

    Darkthrone has a very bad sound, where is the punch?
    Listen to those weak guitars, where is the “fat”
    Drums are not cool, they sound old, out of date
    How can anyone listen to this shit, shut them down

    Look, don’t be shy, cut’n’paste is the way of life
    We can provide white lab-suits
    Circus is all we want from metal
    Why try to be so damn “special”

    The bass drums are not balanced in the mix
    That we can hear, with such “big” ears
    You use far too short time recording,
    How can you then get soul into the music

    Why only 4 riffs in a song, c’mon this is the new age
    Darkthrone does everything wrong
    They don’t even try put on a show
    Come over to the other side, create headlines
    with something not related to metal lies

    We are the Professors, we are the Professors
    Realize your time is over, join us
    We’re the ones that can make lists
    We know good from bad, you’re just lonely and sad”

    Darkthrone responds: naaah, how cute, have a muffin and sit on our laps.

    - Nocturno Culto

    SvaraRadera