torsdag 2 december 2010

Myspace.

Enligt tradition la jag upp min jullåt "Sandras Jul" på Myspace igår, den 1 december. Jag har gjort detta i flera år och så även i år. Jag la även upp min nyinspelning av låten "En hjälte med en bruten arm". Orginalet spelade jag in 2003 på min 4-kanals digitalporta och jag kände att den behövdes piffas upp. Jag gjorde den här nyinspelningen i samband med mitt uppträdande på Klubb Populär för snart 2 månader sen. För övrigt är detta första låten jag spelat in där jag har använt mig av en APP från min Iphone! Det ligger en liten effect i bakgrunden ihop med trummorna, som en analog "blixt". Och den gör jag med min Iphone. Gamla retro-synthare kanske inte gillar detta men det bryr jag mig inte om. Det låter ju så grymt!

När jag skulle lägga upp låtarna på Myspace igår så hade de naturligtvis ändrat inställningarna för hur man gör. Jag tror att de har ändrat inställningarna för de varje gång jag lagt upp nya låtar de senaste året. Jag har även fått detta bekräftat från mina musiker vänner. Varför håller de på så här? En förklaring kan ju vara att de kämpar för att behålla sin popularitet. För ett par år sedan var Myspace en av de största sidorna på nätet. Idag ligger de inte äns på Top 10. Sidor som Facebook, Twitter och Spotify har gjort att Myspace har sjunkit i popularitet.
För varje gång Myspace ändrar sina inställningar märker man att den blir mer och mer lik Facebook. Facebook har även ändrat vissa inställningar på sin sida så att den blivigt mer lik Myspace. Vem vet.... om ett par år kanske de ser exakt likadana ut??? Fast en sak som jag stört mig otroligt mycket på med Myspace ända sedan jag startade min sida är hur trög och långsam den är. Den låser sig ständigt och man får börja om. Under en period försökte jag blogga på Myspace men det var hopplöst. Sidan låste sig, texten försvan och jag fick börja om.
Ett stort plus i kanten vill jag ge till Blogger som jag använder idag och som helt ärligt ALDRIG krånglar.

En annan kul sak med Myspace som de har ändrat flera gånger är hur många låtar som man kan lägga upp på sidan. Jag tror att man kunde lägga upp 4 låtar när jag startade (eller var det 6?). För ett par år sen ändrade de till 10 låtar. Och nu helt nyligen har de ändrat till 25 låtar. 25 stycken!!!!! Jag kan lägga upp 25 låtar på min Myspace-sida! Det är bara att sätta sig vid skrivbordet och börja skriva.....

Jag ska inte gnälla för mycket på Myspace!
Sidan har hjälpt mig mycket under åren. Att få fram min musik , att få spelningar och att hålla kontaket med andra artister på nätet.

Dagens Jullåt: Peter Sjöholm "Sandras Jul"


Ha ha ha....
Lite komiskt! När jag gick in på Myspace för att göra en länk till "Sandras Jul" låste sig datorn och jag fick starta om..... fast all text hade naturligtvis sparat sig på Blogger. Länge leve Blogger!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar