fredag 3 december 2010

Snögubben Froste.

En värmebölja har spridigt sig över landet. Bara 6-7 minusgrader idag, nästan kortbyx-väder...... Efter veckans hårda kyla var det skönt med lite "värme". Skulle köpa en pulka till min son igår men de var slut överallt. Lustigt att alla skall köpa pulkor precis just nu. Kan man inte tänka lite framåt och köpa sånt på sommarn? Jag fick i alla fall tag i en stjärtlapp för 15 kr på Wettergrens i Stenungsund. Så nu blir det åka av!

För ett par år sen köpte jag en Jul-bildskiva på en marknad. Ni vet en sån där gammal LP-skiva med en bild på själva skivan med julmusik på. Bilderna bestod av Carl Larsson motiv. En bild på A-sidan och en annan på B-sidan. Min tanke var att sätta upp den på väggen, fast det har jag fortfarande inte gjort. Istället har jag lyssnat på den varje jul. Det jobbiga är att den förre ägaren har borrat ett hål mitt i första spåret för att man ska kunna sätta upp den på väggen. Han/Hon har inte fattat att man sätter spiken i mitten på skivan där det redan finns ett hål! Så jag får alltid hoppa över första spåret. Skivan innehåller många fina låtar:

A-sidan
Gunnar Wiklund:
När Ljusen skall tändas där hemma
Minns du den jul
Julotta
Ave Maria

Evert taube:
Nära Jul

Ernie Englund:
Stilla natt
När juldagsmorgon glimmar
Staffan Stalledräng

B-sidan
Jullekar med Lennart Hyland

Anders Börje:
Knalle juls vals
Snögubben Froste

Framför allt så har jag fastnat för Gunnar Wiklunds låtar. Därför blir alla fyra låtarna dagens jul-låtar:

"När Ljusen skall tändas där hemma"
"Minns du den jul"
"Julotta"
"Ave Maria"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar