fredag 13 maj 2011

Eurovision Song Contest ( En fredag-party-starter-på-tok-försent)

Jag brukar ju starta denna morgon med fem olika låtar på bloggen att inleda fredagen med. på grund av att Blogger har krångat under dagen kommer detta inlägg först nu.

Eftersom det är Eurovision song Contest imorgon tänkte jag helt enkelt dela med mig av mina fem favorit låtar under alla åren.

På första plats:
Telex "Eurovision" (Belgiens bidrag från 1980). Bidraget kom sist i hela tävlingen. Men vi synthare håller detta fantastiska synthbandet högt. Jag har dessutom kört denna låt som extranummer när jag spelat live på vissa utvalda Clubspelningar. Min absoluta favoritlåt från alla Song Contests.


På andra plats
Michalis Rakintzis "S.A.G.A.P.O" (Grekland 2002). De ryktades om att bandet hade lånat sina scenkläder från Michael Jacksons Moonwalker turné från 80-talet. Detta plus en fantastisk koreografi och en bra låt gör bidraget till min näst störtsa Song Contest favorit.


På tredje plats:
France Gall "Poupée De Cire, Popée De Son" (Frankire 1965). France var bara 17 år när hon vann tävlingen 1965. Hon charmade hela publiken med sitt blygsamma leende. Låten har dessutom tolkats av de tyska synthbandet Welle: Erdball och går att lyssna på här.


På fjärde plats:
Sandra Kim "J'aime la vie" (Beligen 1986). Sandra ljög om sin ålder för att få ställa upp i tävlingen. Hon sa att hon var 15 men var egentligen bara 13 år. Hon vann hela tävlingen! En riktig schlagerdänga. Bäst är discotrumms-breaket 1.57 in på klippet.


Herreys "Diggiloo Diggiley" (Sverige 1984). Herreys vann hela tävlingen 1984! Jag var ett stort Herreys-fan under många år men förökte dölja de för alla mina kompisar. Jag tror aldrig att barnklädaffärerna har sålt så mycket vita byxor och färgglada skjortos som under året 1984.
Curt-Eric Holmquist är dirigent....

2 kommentarer:

  1. Vill bara uppmärksamma trumpeten som spelar fel i Diggiloo Diggiley 1 minut och 20 sekunder in i låten.

    SvaraRadera
  2. Vad glad jag blir att du valt France Gall! Den låten är ju så fantastiskt bra! Tillika Telex, Sandra Kim och Herreys. Fast det vet vi ju att melodifestivalen var bäst på 80-talet.

    Nu har det ballat ur!

    SvaraRadera