tisdag 17 maj 2011

Godda, Godda, Godda! Gösta heter jag!

Min dotter har den senaste veckan börjat att tralla på en ny/gammal sång:

Godda, godda, godda. 
Godda, godda, godda.
Gösta heter jag.
Godda, godda, godda.
Godda, godda, godda.
Gösta heter jag.
Godda, godda, godda.
GODDA!

De sista godda-et ska man skrika så högt man kan. 
Ni som kan eran svenska musikhistoria vet ju direkt att de här är den gamla låten "God dag Gösta"  med den svenska progg duon Philemon Arthur and the Dung. Kanske Sveriges hemligaste band genom tiderna. Inte sedan sin skivdebut 1971 har de blivit avslöjade. De ryktas dock om att de skulle kunna vara Thomas och Mikael Wiehe eller proggbandet Risken Finns. På deras skivbolag Silence bör dock någon känna till vilka som döljer sig bakom bandet.
På Philemon Arthur and the Dungs samlings skiva "Musikens historia Del I och II" finns alla deras mästerverk samlade.



Hur min dotter har funnit denna låt är jag inte helt klar med. Jag vet att vi spelade den mycket hemma för ett år sen, men det är först nu som hon har börjat sjunga på den. Kan de vara så att de sjunger Philemon Arthur and the Dung på dagis? Fast de har jag svårt att tänka mig. 
Min son kom förresten hem med ett sånghäfte från skolan häromdagen med massa James och Karin låtar. Ni vet den klassiska barnmusikduon bestående av James Hollingworth och Karin Ljungman. Deras platta "Djurensbrevlåda" från 1976 är en av mina första skivor och fortfarande en av mina favoritskivor. Gitarrplocket i "Kalle Blåmes" är magiskt. Eller den funkiga basen i "Auktionsvisan". En kompis till mig hävdar bestämt att Red Hot Chili Peppers aldrig hade låtit som de gör om de inte vore för den här skivan....... 
Själv brukade jag alltid inleda mina spelningar förr med att spela deras låt "Fjärlilslarvens sång" . Jag tröttnade dock på den efter några år.....

Fler klassiska barnskivor:
Nationalteatern "Kåldolmar & Kalsipper"
Jojje Wadenius "Goda' Goda'"
Hans Alfredsson "Blommig Falukorv"
Magnus & Brasse "Varning för barn"
James & Karin "Barnlåtar"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar