söndag 15 maj 2011

Genjor McNell publicerar sina inskickade Melodifestivallåtar.


Första gången jag hörde talas om Genjor McNell var när han ville bli kompis med mig på Facebook. Jag visste inte vem han var, men jag förstod att han gillade musik........... speciellt Melodifestivalen! Jag förstod även att han skrev egen musk.

Nyligen så läste jag att Genjor skrivit egna låtar till Melodifestivalen under flera års tid. Fast jag tror aldrig att någon av hans låtar blivit utvalda till tävlingen. Ni vet väl att alla som vill kan anmäla sina låtar till Melodifestivalen? Sedan kommer en jury och väljer ut alla låtar som Tomas G:son och Fredrik Kempe har skrivit.......
Genjor har nu beslutat sig för att publicera sina inskickade låtar en efter en. I samband med detta så kommer låtarna inte längre att kunna tävla i festivalen då de offentliggjorts.

Här kan vi höra Genjor McNells låt "My kind of love" som var webjoker i Melodifestivalen 2010.


Här är även hans låt "Book of love".


En annan låtskrivare som skrivit musik till Melodifestivalen (utan att komma med) är den gamle kultsyntharen Eddie Bengtsson. Mannen bakom Synthgrupperna Page, S.P.O.C,K och Sista Mannen PÅ Jorden. Låten "Släcka månen" hamnade tillslut på Sista Mannen På Jordens platta "Tredje våningen" efter att den inte kom med i festivalen.

Eddies musik kollega Marina Schiptjenko (också medlem i kultsynthbandet Page) har däremot varit med i Melodifestivalen 4 gånger. Alla gångerna med sitt fantastiska band B.W.O.
2005 med låten "Gone" (femte plats i andra deltävlingen).
2006 med låten "Temple of Love" (tvåa i finalen).
2008 med låten "Lay Your Love on me" (trea i finalen).
2009 med låten "You´re not alone" (utslagna i andra chansen av Lili & Susie).

1 kommentar:

  1. Genjors "My Kind Of Love" skulle kunna platsa som ledmotiv till Pridfestivalen. "My kind Of love" låter gay lixom. :-)

    Men det är ett mysterium hur Lili & Susies fantastiska låt, från 2009, "Show Me Heaven" bara försvann. Få radiospelningar och knappt nån Svensktoppsplacering (den åkte ut efter en vecka).
    Deras skivbolag kanske inte tjötade tillräckligt på radiostationerna att spela den, vad vet jag?

    SvaraRadera