torsdag 30 september 2010

Indie Wannabee.

Det är alltid kul med folk som anstränger sig till de yttersta med sitt utseende. De ska synas redan på håret, skorna eller jackan vilken musik man lyssnar på. punk, synth, hårdrock etc. Jag har fått för mig att de där "utklädda" personerna i själva verket inte kan så mycket om sin musikstil och måste istället klä sig som att de gjorde de. Fast de tror jag nog bara eftersom jag själv var sån när jag var ung.....
I dag klär jag mig alltid i T-shirt och jeans oavsett om jag ska på synth-klubb, punk-klubb eller indie eller vad de nu kan tänkas va för nånting. För jag vet ändå att när jag står där och tittar på alla andra "utklädda", så kan och vet jag mer än dem ändå...... fast det är nog inte sant de heller.

Jag kommer speciellt ihåg vid ett tillfälle. Det var på Accelerator på Trädgårn i Göteborg 2001. Minifestivalen som lyckades få stora indieband att mellanlanda i Sverige på väg mellan de stora festivalerna i Europa. Jag såg speciellt fram emot att få titta på Arab Strab och naturligtvis de nya bandet The Strokes. Weeping Willows sångaren Magnus Carlsson uppträdde tidigt på festivalen. Medan Magnus uppträdde gick jag runt och studerade folk och fick syn på precis en sån där. En sån där "utklädd". Eller utklädd var väl kanske att ta i. Men det var en kille som verkligen ansträngde sig för att se indie ut. Ett riktigt Indie Wannabee. Han stod bara där helt själv och såg svår ut. Han hade för korta jeans och Converse. En mönstrad skjorta och en tight skinnjacka som inte gick att knäppa. Håret var rufsigt. De såg ut som han hade gjort allt för att de skulle se ut som om han inte gjort nånting med de. Jag tänkte för mig själv att jag är mycket mer indie än vad han någonsin kan drömma om. Senare på kvällen så såg jag att det var han som var gitarristen i The Strokes...


Dagens soundtrack: The Strokes "Last nite"

1 kommentar:

  1. Apropå det där med Wannabe. En jobbarkompis kom med en Misfits-tröja på sog till jobbet för några år sedan. Eftersom jag är ett stort fan av bandet frågade jag honom vilken låt han tyckte var bäst. "Den där 'Hey Ho Let's Go' är bra" svarade han. Jag tänkte varför i helvete köper man en tröja med ett band man inte har en aning om? Förmodligen trodde han det var ett skatemärke. Ja, jösses!

    Fotnot: "Hey Ho Let's Go" sjungs i inledningen på Blizkrig Bop av The Ramones.

    SvaraRadera