måndag 6 september 2010

Sex Pistols på Roskilde 1996 (Peter minns en konsert)

Roskilde 1996.
Jag var egentligen alldeles för trött för att gå och titta. Vi hade varit på The Presidents of the United States Of America innan. Den radioaktuella och "hypade" trion som spelade på tvåsträngad bas, tresträngad elgitarr och junior trummset. Jag var 22 år gammal. Glad och nyfiken sprang jag runt på Roskildefestivalen för första gången. När The Presdients hade lirat klart var jag helt slut. Egentligen borde jag gått till mitt tält och lagt mig men..... Sex Pistols skulle spela på den orangea scenen och de ville man bara inte missa.
Vi stod långt bak, jag och mina kompisar. Benen värkte och i huvudet var jag helt tom. Vi väntade och väntade. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle gå hem och lägga mig eller inte. Men man kunde ju bara inte gå när Sex Pistols skulle lira. De här var något stort.....

Till slut kom gubbarna upp på scenen. Johnny Rotten hade på sig något som såg ut som en mönstrad pyjamas. Han hade någon typ av mohikan frilla på skallen och i mina ögon såg han inte det minsta punk ut.
De började spela. Jag minns inte så mycket av själva låtarna. Det var mer mellansnacket som fastnade. Jag tror bara att de hade kört en låt när Johnny höjde rösten och sa:

If you continue to throw broken bottles....
we will just go home and fuck you!
Do you want us to play or go away?
Bye bye!

Jaså! De försiggick flaskkastning från publiken. Det var omöjligt att se från vårat håll, men det retade uppenbarligen bandet. Till skilnad från Sex Pistols ungdomsår då bandet själv höll på med dessa tråkiga "fasoner". Bandet går i alla fall av scenen efter knappt fem minuter. Vad händer nu då? Hela festivalområdet står samlat framför orangea scenen och väntar. Efter en lång stund kommer en annan man upp på scenen och frågar:

Do you want some heavy rock'n'nroll?

Publiken jublar och ropar: Jaaaaaaaaaaaaaaa!
Bandet kommer tillbaks och fortsätter spela. Men efter ytterligare en låt höjer den gamle punkikonen sin stämma igen:

No more of this shit!  (Johnny håller upp en trasig flaska)
You wanna throw bottles?
Go and throw bottles on shitbands..... not me.
You want more?

Bandet kör igång igen men det dröjer bara ett par låtar till innan Johnny får nog:

You silly people!
You're still throwing bottles
So good night

Gitarristen hinner också vräka ur sig ett:

You fucking stupid assholes
see you later!

Sedan avslutar Johnny med att säga:

This is really fucking funny
Ha ha ha!
Its all from over there (Johnny pekar mot en viss del av publiken)

innan de slutligen lämnar scenen för gott. Jag tyckte att det var skönt att inte konserten blev längre. Jag var trött och ville bara hem till tältet och lägga mig. Men nu kunde jag i alla fall säga att jag hade sett hela Sex Pistols gig på Roskilde....  Fast de jag mins från kvällen var The Presidets of The United States Of America....


Någon person har filmat spektaklet och lagt upp på de Youtube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar