söndag 5 september 2010

Svenska låt-texter.... en tragedi.

Det slog mig för ett tag sedan när jag läste gamla recensioner med mig. Att både när det gäller Peter Sjöholm och Syster Ingrid är det en sak som tas upp i båda fallen: Att jag gör så bra texter.
Jag vet inte själv vad som är så speciellt med dem. Men det är klart..... börjar man rota i gamla svenska låt texter så har de just en sak gemensamt. Att de är så himla dåliga.


Här sjunger jag en av mina texter.

T ex Evert Taube. Han ska ju betraktas som en riktig "poet". Men har någon lyssnat på "När jag var en ung cabalero"  han kan ju knappast varit nykter när han skrev den..... eller seriös. Ta bara textraden

Men när det blev tomt I plånboka,
Då börja' Valencia att bråka.
Hon bråka för kärlek, för solsken och sång.
Om kärlek och solsken och sång Pling-plong!

Pling-long? Skulle det vara poesi och vilka tragiska nödrim han drar till med då. Men om vi istället skulle ta tag i Ulf Lundell. Den store författaren! Så är hans texter knappast ett dugg bättre. Ta bara och granska hans klassiker "Sextiosju Sextiosju".

Fröken, fröken
all den här röken

Låten är en nödrimshistoria från början till slut. Mössa-Bössa. Eller

Sa jag till Bart där vi satt
i hans citykvart en natt

Då har vin ändå inte hunnit till refrängen

Sextiosju, Sextiosju
var har du tagit vägen nu?

Nej våra stora svenska låt textförfattare är bara tragiska. Men det är kanske tackvare dem som min texter blir så bra......
Samtidigt så tror jag inte att man behöver lägga så stor vikt i vad man sjunger. Så länge musiken flödar på så kanske inte lyssnaren lägger så stor vikt i vad sångaren pladdrar om. De kanske är därför som Evert Taubes och Ulf Lundells nödrim fungerar.

Här följer en rad med fler "kalkon texter" som varit kända under åren:

Hootenanny Singers "Gabrielle"

Gabrielle, torka tåren
När det grönskar i snåren
Skall jag komma med våren
Hem igen, Gabrielle

Robert Broberg "Snabbkösbutiken"

Varför flög jag inte på dig där i snabbkösbutiken
bara vid tanken jag kan ännu höra skriken

(ska du lyssna på resten av texten så se till att du inte har några barn i närheten....)

Och så har vi ju alla dessa texter om kärlek:
Littel Gerhard "Kär i din bild"
Flamingokvintetten "Kär i dig"
Anna-Lena Löfgren "Kärlek på lassarett"

Men har vi inga textförfattare i sverige som har talang att skriva bra låttexter? Som väl är så har vi ju lite kvinnor som kan stå för den biten. Annika Norlin är utan tvekan den bästa textförfattaren vi har haft i sverige. Hon kan dessutom skriva bra texter på både svenska och engelska. Säkert  och Hello Saferide.
Eva Dahlgrens tidgare texter var också väldigt bra. På hennen första skiva "Finns de nån som bryr sig om" från 1978 finns bl a låtarna "Känn mej" och "ingen och alla är du" med. Jag hittade tyvärr inte dem på nätet men skivan är värd att leta efter.

1 kommentar:

  1. Där slog du huvudet på spiken Peter!
    Annika Norlin är Sveriges popdrottning! Marit Bergman får ursäkta (förstår inte medias hype över henne). Annika har nåt att berätta och gör det utan att använda konstiga metaforer. Vardags-pop.

    SvaraRadera