måndag 27 september 2010

Lasse Lönndahl på Kulturhuset Fregatten i Stenungsund 2005 (Peter minns en konsert).


Min kompis Pernilla är ett stort fan av andlig musik. Hon är inte religiös och om man inte känner henne så skulle man kunna tro att hon är ironisk. Fast det är hon inte (bara lite). Jag tror att det är det varma och fina texterna som tilltalar henne. En av hennes stora idoler heter Berta Svensson som hon äger flera skivor med. Anna och Johnny Öst LP-skiva "Mor och Son" är också en favorit som hon kan varenda textrad ur. Men framför allt så är Lasse Löndahl en av hennes stora idoler. Förövrtig så lyssnar Pernilla på ganska tung musik.....

Good shit!

När vi fick reda på att Lasse skulle komma till Stenungsund så var jag och Pernilla snabba med att fixa biljetter. Jag har också fastnat lite för den andliga musiken, mycket tack vare Pernilla.

Här står jag förväntansfull innan konserten.

Jag och Pernilla var laddade till bristningsgränsen när det äntligen var dags. Jag hade tagit på mig min finaste kavaj dagen till ära. Vi såg till att vara på plats i god tid för att få bra sittplatser. Jag tror att konserthallen var fullsatt. En sak som vi snabbt la märke till var att vi var klart yngst på stället. Som 30 plussare är jag van att tillhöra den äldre generationen när jag går ut. Man kan väl säga att snittet låg på 65 år och uppåt (om man räknade bort personalen från dement avdelningen). 
Det var ett jäkla tryck på bandet när de drog igång. Lasse var kompad av Storbandet StenungSound & Stenungsunds musikkår. Jag önskar att jag också kan vara ute och turnéra när jag är över 70 år! Åldern satte  inga stopp för vad Lasse tog sig an på scenen. Framför allt så var det hans pigga och alerta mellansnack som tände publiken. I pausen fick jag och Pernilla tillsist träffa Lasse.

Först en signerad CD-skiva.

Sedan en kram.

Jag tror att konserten nådde sitt klimax efter pausen. Då Lasse drog flera av sina gamla hits. Publiken hade nog kommit igång mer också efter lite kaffe och kaka i pausen. Som avslutning drog han en av sina stora hits "Tiden går". Kvällen var magisk......


En av Lasses bästa låtar "Twist Till Menuett".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar