torsdag 9 september 2010

Skippa Bandit Rock och kom in i matchen!

Jag älskar musik!
Jag ääääääääääääääääääääääääääääääääääääälskar musik!
Jag älskar, älskar, älskar, älskar, älskar, älskar, älskar musik!
Då menar jag all musik. Eller i alla fall de mesta..... pop, smörpop, rock, hårdrock, synth, punk, indie, elektronsiskt, klassiskt, metall, goth, hip-hop, reggae osv osv osv. Så länge de uttrycker något så tycker jag att det är attraktivt och njutbart.


Good Shit!

Jag har svårt att förstå folk som säger att de bara kan lyssna på en genre t ex bara hårdrock eller bara synth. Däremot så kan jag själv ha perioder när jag snöar in på en genre lite extra.
Ett tag lyssnade jag mycket på fransk pop. Ett tag lyssnade jag på dansk synthpop. För tillfället lyssnar jag mycket på Bit-pop i alla de former (kanske för att jag ska titta på 047 i morgon).

Ännu tråkigare är det med folk som bara lyssnar på Bandit Rock och NRJ hela dagarna. De finns säkert en del bra musik på de kanalerna men ingen variation. Jag hade hand om lite sommarjobbare på jobbet i sommras. Vi brukade lyssna på NJR. Andra veckan visste vi vilken låt som skulle komma efter den som spelades hela tiden. Tragiskt.



För mig är det kul att hela tiden upptäcka ny musik (eller gammal musik som jag inte hört förut). Jag försöker att alltid lyssna på någon form av musik. Hör jag någon elev på skolan där jag jobbar som spelar någon bra låt på mobilen så brukar jag fråga direkt vilken artist det är. Jag är hela tiden öppen för ny musik i alla former.

Lite tips på bra musikbloggar:
http://www.musikenligtjerry.se/
http://poppappan.blogspot.com/ (kunde inte hålla mig)

Lite tips på svenska skivbolag med bra musik:
Wonderland Records
Killing Muisc
Adrian Recordings
Labrador
Songs I wish I had written
Service (På Service hemsida kan du lyssna på alla plattor direkt på nätet)

Jag skull avslutningsvis vilja flagga för Myspace. Även om jag vet att de är ute och oträndigt (och mina kompisar gnäller över att de får knepiga erbjudande om relationer och annat på sina sidor). Jag tycker fortfarande att de är ett fantastiskt bra ställe att hitta bra musik på!

Lite spontana tips på bra band på Myspace:
Ministrarna
Paddington D.C (Ett projekt av Keyboardisten i The Bearquartet)
Avslutningsvis skulle jag villja flagga för Köln 81 på Myspace.
Helt färsk 80-tals deppsynth.

Nu tror ni säkert att jag ska välja en jätte svår poplåt som dagens soundtrack.
Men istället blir det Patrick Swayze "She's like the wind" för att den är så djävla bra.

Ikväll blir det innebandy. Släpp sargen och kom in i matchen!

2 kommentarer:

  1. "BANDIT ROCK ....VI SPELAR VAD VI VILL!"

    My ass! Den kanalen brukar ljuda på mitt gym allt som oftast numera och de gånger jag är där spelas samma uttjatade låtar med samma uttjatade artister som:

    Guns N Roses - "Paradise City" eller "Sweet Child O Mine"
    Nickelback - nån tråkig låt
    Foo Fighters -
    Iron Maiden - "Number Of The Beast" eller "Run To The Hills"
    Metallica - De tre stora hitsen från "The Black Album".
    Raise Against - Den där balladen
    Takida -

    Jag är uppväxt med hårdrock och som ung grabb kunde man bara drömma om en kanal som bara spelade hårdrock. Det som fanns för oss hårdrockare i radioväg var Rock Box i P3. Varje lördag kl 18:15 satt man bänkad för att lyssna på Pär Fontander som spelade ny hård musik och intervjuade banden. Det programmet och tidningen Okej var det forum man hade för att hitta ny musik.

    Nu när det äntligen finns kanaler som spelar rock och hårdrock väljer dom att köra safe och spela sånt som folk känner igen och hört till leda. Mångfald är enfald inom den kommersiella radion! Den lägsta formen av radio om du ni frågar mig.

    För ny musik rekommenderar jag P3's specialprogram som P3-Rock och P3-Pop. Vi ska heller inte förakta P4 som både kör varierad och bra musik. Leve den statliga radion!

    SvaraRadera
  2. Grym skiva du håller upp! Dessutom säger jag bara i radiodiskussionen - det finns bara en som verkligen håller måttet och det är rockklassiker 107.8

    SvaraRadera