lördag 4 september 2010

Trumm-intro top-5

Jag vet inte varför jag tycker att det är så roligt att blogga om trummisar....
Skrev ju i veckan om Pokemon trummsolo!!! Whats the point???  och känner att jag måste skriva lite till om dessa fantastiska musiker. Jag läste en gång i tidningen SLITZ (tänk att den betraktades som en musiktidning under 90-talet) om ett musiker-test. Med hjälp av att svara på massa olika frågor så skulle man få fram vilken musiker man skulle passa bäst som i ett band. Svarade du de allra mest korkade svaret på varje fråga så blev du i slutet vald till trummis.....
Trummisar är ett väldigt speciellt folk. Ett klassiskt musiker skämt är att trummisen kommer in i replokalen och säger:
- Jag har skrivit en låt!
I filmen This is Spinal Tap (en komedi som driver med alla fördomar om band) så dör alla trummisar under mystiska omständigheter.
Jag tycker i alla fall att vi har en väldigt trevlig trummis i SYSTER INGRID!


I boken High Fidelity av Nick Hornby ägnar sig huvudpersonen Rob ofta med att göra top-5 listor.
Listorna kan egentligen omfatta vad som helst men gärna musik. Jag tänkte nu göra en Top-5 lista med mina fem favorit trumm-intron:

Femte plats:
Genesis "Invisible Touch"

Phill Collins spelade mycket på sina elektroniska Drumpads under 80-talet.
De jag gillar mest med den här låten är att Phil inte klarar av att sätta
trumm-introt i musikvideon. De finns ju inget att räkna in till.....

Fjärde plats:
Europe "Cherokee"

De bästa med de här trumm-introt är när man lyssnar riktigt noga på
orginal versionen på skivan. Trummisen ropar "Nu ska vi spela!" med
fjantig röst in i trumm mickarna. Detta hörs tyvärr inte på Youtube-
klippet men de hörs på den bifogade Spotify länken om du klickar här.

Tredje plats:
Queens of the Stone Age "A Song for the Dead"

När gamle Nirvana trummisen Dave Grohl skulle gästspela på Queens of
the Stone age platta "Songs for the deaf" hade jag inga stora förväntningar.
Men efter att ha lyssnat på plattan måste jag erkänna att han gjorde ett
fantastiskt jobb. Speciellt i introt på denna låten. Det fans tyvärr ingen
riktig video men det få gå ändå.

Andra plats:
Spin Doctors "Two Princes"

Jag kommer ihåg att vi satt på en förfest på gymnasiet och bara lyssnade
om och om igen på just trumm-introt på den här låten. Vi var så fascinerade
över hur tight han satte virveln. Jag kommer också ihåg hur besvikna vi blev
några veckor senare när de framförde låten live på MTV. När trummisen
istället gjorde ett löjligt enkelt intro.

Första platsen (trummvirvel):
The Bear Quartet "Before the trenches"

Självklart ska det vara indiepop på första platsen! De här introt är så
fantastiskt bra! Jejo (som trummisen heter) gör de så grymt tight.
The Bear Quartet har varit kända för att festa ordentligt på sina
spelningar. Det finns historier om hur trummisen har fått börja om
"Before the trenches" fem gånger på grund av sin onykterhet. Om
dessa historer stämmer kan jag inte intyga. Jag kan däremot bekräfta
att keyboardisten i samma band under Emmabodafestivalen 1999
var så onykter att han fick gå av scenen.

1 kommentar:

  1. Du har ju glömt trumintronas trumintro: Judas Priest - Painkiller:

    http://www.youtube.com/watch?v=nM__lPTWThU&ob=av2e

    SvaraRadera